תמונת ברירת מחדל

מחליטים: כבוד האדם

ערכת כבוד האדם, שאלות ותשובות


הורידו את ערכת כבוד האדם

לחצו כאן למעבר לעמוד

 

 

המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא מוסד עצמאי, לא מפלגתי, העוסק בתכנון מדיניות ובעיצוב רפורמות בממשל, במנהל הציבורי ובמוסדות הדמוקרטיה. פרט לעבודה המחקרית הנעשית בו, שתכליתה גיבוש המלצות מעשיות לשיפור תפקוד המשטר במדינת ישראל, המכון רואה את תפקידו גם בקידום שיח ציבורי בנושאים שעל סדר היום. הפרויקט הנוכחי "מחנה משותף" הוא חלק מהמאמץ של המכון לקדם בסיס ערכי משותף לכלל האזרחים במדינה.

המכון הוקם בשנת 1991 ובראשו עומד ד"ר אריק כרמון. לפרטים נוספים אתר המכון www.idi.org.il 

close

המדגם הוא מדגם מייצג של החברה הישראלית. חברת סקרים דוגמת עבור המכון הישראלי לדמוקרטיה את האנשים המתאימים בהתאם לפרטים הדמוגרפיים (מין, גיל, לאום, מקום מגורים, ותק בארץ, מידת הדתיות), כלומר בהתאם לשיעור בעלי אותם מאפיינים באוכלוסיה, תוך שמירה על ייצוג של כל הקבוצות. למשל, המדגם כולל מספר כמעט שווה של נשים וגברים, בהתאם לשיעור הנשים והגברים באוכלוסיה, וכך גם לגבי הקבוצות האחרות (שיעור ההחרדים באוכלוסיה הוא כ- 10%, לכן פירושו של דבר שכ-10% מהמשתתפים יהיו חרדים, ובאופן דומה לגבי קבוצות נוספות: ערבים, עולים, בעלי מוגבלויות ועוד).

close

במפגש ישתתפו אזרחים מכל קצוות הקשת החברתית במדינת ישראל: יהודים וערבים, דתיים וחילוניים, נשים וגברים, אנשי מרכז ופריפריה, עולים וותיקים, צעירים ומבוגרים, ימין ושמאל. בכל קבוצה יעשה מאמץ ליצור פסיפס מייצג של החברה, כך שבכל דיון ישמעו מגוון העמדות והדעות הקיימות בחברה.  

close

המפגש יתחיל בכינוס של כל המשתתפים (מליאה) והצגת תוכנית המפגש והפרויקט כולו. לאחר מכן תהיה חלוקה לקבוצות. בכל קבוצה יתקיימו דיונים בהנחיית מנחה מקצועי. במהלך היומיים המשותפים יתקיימו דיונים בקבוצות וכן במליאות בנוכחות כל המשתתפים. לכל אחד מהמשתתפים תינתן הזדמנות להביע את עמדותיו.

close

ההשתתפות אינה דורשת הכשרה או ידע מוקדם. כל אחד יכול להיות שותף מלא בדיונים, להביע דעתו, ולהציע הצעות. מה שנדרש מהמשתתפים הוא נכונות להביע דעותיהם ולהקשיב לדעות של אחרים. יש להתנסח בצורה שאינה פוגעת או מבזה אחרים ולהפגין סובלנות לעמדות שונות. לפני המפגש ישלח אליכם חומר רקע בנושא "כבוד האדם", ותתבקשו לחשוב על מקרה שבו הייתם עדים למקרה שבו כבוד האדם כובד או נפגע. 

close

הדיונים יונחו על ידי מנחים מקצועיים שיאפשרו לכל אחד מהמשתתפים להשמיע ולשמוע. המנחים אינם מזוהים פוליטית ואינם שייכים לצוות המכון. תפקידם הוא להניע את הדיון, לכוון אותו, ולאפשר לכל אחד מהמשתתפים להתבטא, תוך כדי שמירה על כבוד המשתתפים. 

close

הדיונים בנויים כך שבסיומו של תהליך ההתדיינות בקבוצות ובמליאה תנוסח טיוטה למגילת כבוד האדם. החשיבות של המפגש היא בעצם ההתדיינות על נושא כבוד האדם, אך גם בתוצר של מגילת כבוד האדם שיועבר לדיון בזירות שונות כמו הרשתות החברתיות באינטרנט, בתי הספר, תנועות הנוער ועוד. בסופו של התהליך כולו תוגש המגילה לנשיא המדינה אשר מעניק חסותו לתהליך כולו.

שאלות טכניות

close

המפגש ימשך יומיים ויתקיים במהלך חודש דצמבר (טבת) (בימי חול)  בירושלים. פרטים ימסרו בהמשך.  

close

יאורגנו הסעות למלון ובחזרה מנקודות מרכזיות בארץ. פרטים לגבי ההסעות ישלחו לפני המפגש.

close

לא. רק מי שהוגדר מראש כמשתתף יכול להיות נוכח במפגשים ולשהות במלון. לכל משתתף יהיה חדר פרטי.

close

כן. ההשתתפות בכל הדיונים בקבוצות ובמליאה חיונית והכרחית. לא תתאפשר העדרות מהמפגשים.

close

המלון כשר. אם יהיה צורך בסידורי כשרות מיוחדים, נדאג לכך.

close

כן. אם יהיה צורך בסיוע כלשהו, אנו נדאג לכך.

close

כל משתתף שיהיה נוכח לאורך המפגש כולו יקבל בסוף המפגש תווי שי בסך 200 ש"ח.

שונות

close

המימון הוא של תורמים פרטיים. אין מעורבות של גופים פוליטיים או של ממשלות זרות.

close

תהליכים של דיון אזרחים נערכו במדינות שונות בעולם. על אף השונות בין התהליכים,  העקרון של השתתפות האזרחים בדיון ותרומה של האזרחים להכרעות שמתקבלות משותף לכל הפרויקטים. בין הדוגמאות לפרויקטים שנערכו בעולם: בגרמניה התקיים פורום אזרחים שדן באתגרים העומדים לפתחו של האיחוד האירופי, וכן פורום אזרחים שדן בסוגית הלכידות החברתית. במנהטן שבניו-יורק התקיים דיון אזרחים כדי להכריע בנוגע להצעות להקמה מחדש של אזור הסחר העולמי, בברזיל התקיים דיון אזרחים בנושא התקציב, ובאיסלנד שוכתבה החוקה מחדש על ידי אסיפת אזרחים ודיוני אזרחים באינטרנט.