חוות דעת

חוק הפורנו נחוץ והכרחי לשמירה על ילדינו

| מאת:

המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת הדיון בחוק הפורנו: "כל אתר פורנו מסחרי יחויב להציג התראה לגולשים אודות התכנים וגיל הגלישה; על אתרים שיעברו על החוק יוטלו סנקציות כגון מניעת שירותי סליקה, פרסום וחסימה לגולשים הישראלים​".

Shutterstock

על רקע הדיונים בנושא חוק הפורנו והמתווה המסתמן לחוק, נשלחה הבוקר (ד') הצעה מטעם ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחה הטכנולוגיה רן בר זיק להוספת נדבך לחקיקה בדומה לנעשה במדינות אחרות בעולם.
לפי הצעת שוורץ-אלטשולר ובר-זיק, בנוסף למנגנון המסתמן כעת בחוק שיזכיר ויידע את כלל המשתמשים באינטרנט על האפשרות להתקין תוכנות סינון, תוטל גם חובה על אתרי הפורנו לפי הגדרתם בחוק ליידע את הנכנסים כי מדובר באתר שהכניסה אליו מותרת מגיל 18 ומעלה. זאת באמצעות פתיחת חלונית אוטומטית שתכלול הסבר על התוכן באתר ואזהרה כי הוא מיועד למבוגרים בלבד. חלונית המידע תופעל באופן אוטומטי בכל אתר ששליש לפחות מהתוכן שהוא מספק הנו תוכן פורנוגרפי לפי הגדרתו בחוק ובתנאי שמדובר באתר מסחרי המספק את התוכן למטרות רווח (בין אם באמצעות פרסומות ובין אם באמצעות תשלום על השימוש).

לפי ההצעה, במידה ואתר מסוג זה לא יתקין את החלונית האוטומטית לפי חוק, יוכל הרגולטור במשרד התקשורת להורות לספקי שירותי פרסום באינטרנט כגון מפעילי רשתות חברתיות ומנועי חיפוש להפסיק הצגת פרסומות באתר, לדרוש מחברות האשראי בישראל שלא לספק לאתר שירותי סליקה וכן לדרוש מספקי האינטרנט לחסום כניסה לאתר. יש לציין, כי הסדר דומה במהותו מתקיים באוסטרליה וכן כי החל משנת 2019 יחל לפעול הסדר במתכונת דומה גם בבריטניה ובכך תצטרף ישראל לתחילת יצירתו של סטנדרט בינלאומי. קיום ההסדר מותנה בפיתוח מנגנון בעל יכולת ניטור וכן בהפעלת צוות שיבחן תלונות גם של האתרים וגם של אזרחים.

עוד מציינים שוורץ-אלטשולר ובר-זיק, כי האמצעי המדובר צפוי להיות יעיל בעיקר עבור ילדים לפני גיל נוער, אשר האזהרה תרתיע אותם, בניגוד לבני נוער בגילאי 14 ומעלה שלהם יכולות מתוחכמות יותר לעקוף חסימות מלכתחילה. בהקשר זה, יצוין כי מדיניות של הרתעה ואזהרה לגבי התכנים מתקיימת גם ביחס למוצרים כמו סיגריות או אלכוהול.

הכותבים מסכמים ומסבירים, כי ההסדר המוצע כעת על ידי ח"כ מיקי זוהר וח"כ שולי מועלם הוא הסדר טוב ומידתי. זאת כמובן ככל שאכן תצומצם הגדרת החוק לתכנים פורנוגרפיים בלבד, לא יווצרו רשימות שחורות בידי ספקיות האינטרנט ביחס לאוכלוסייה מצומצמת ולא תיחסם הגישה לאינטרנט ממשתמשים שלא יגיבו להתרעות שיינתנו להם בדבר התקנת תוכנת סינון. שילוב בין הסדר זה של הגברת המודעות בקרב הציבור הרחב וכן הטלת אחריות גם על האתרים עצמם ליידוע המשתמשים, אולי לא יביא לחסימה הרמטית של תכני פורנו עבור בני נוער וילדים, אך יסייע בצמצומה. זאת תוך על ידי הגדלת המודעות לתופעה ולבעיות שבצידה, מתן אמצעים פשוטים טכנית להורים לטיפול בה וכל זאת ללא פגיעה קשה בפרטיות האזרחים.