חוות דעת

חוק אסדרת הערוצים הייעודיים

| מאת:

במכון הישראלי לדמוקרטיה, קוראים לוועדה המיוחדת הדנה בחוק המבקש להעביר רפורמה חלקית בערוצי החדשות, לייצר מהלך יסודי ומעמיק, ולא מחטף העונה לצרכי השעה.

בחוות דעת שנשלחה לחברי הוועדה מציעה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראש התכנית לרפורמות במדיה במכון, , לערוך רפורמה מקיפה שתאסדר את שוק השידורים במבט צופה פני עתיד. לשם כך, יש לאחד את מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה, כך שיהפכו לגוף אחד מקצועי וחזק שיוכל לתת מענה לשינויים המהירים בעולם התקשורת, תוך בחינת ההיתכנות הכלכלית להמשך קיומם של שידורים איכותיים.

ההצעה הנוכחית, מתייחסת לצורך ספציפי ומציעה להעביר סמכויות ממועצת הכבלים והלוויין לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, ללא בסיס שיסביר את הצורך בכך. זוהי פגיעה בעצמאות הרגולטור שתפגע במקצועיות מערכת קבלת ההחלטות באופן המנוגד לצרכי הציבור ובניגוד להתחייבויותיה של ישראל ל-OECD.

התפיסה לפיה הרחבת כמות השחקנים והיצף שוק ערוצי הברודקאסט יובילו לכך ששידורי הערוצים המסחריים ישקפו את פני החברה הישראלית, היא תפיסה שגויה ולא מבוססת. זאת משום שהדבר שמניע יותר מכל ערוץ מסחרי הוא מכירת פרסומות, בסופו של יום- עלול להיווצר מצב שבו ערוצים שלא יפנו לקהל הרחב ביותר, לא ישרדו כלכלית ולא יהיה בהם גיוון.

בנוסף, מסבירה ד"ר שוורץ-אלטשולר, כי החלוקה של נתח שוק לפי הכנסות מפרסום היא מיושנת בעולם שבו יש הכנסות נוספות בפלטפורמות שונות ולפי סוג התוכן המסופק ואופן הצגתו. גם החלוקה של המחויבויות לחמש דרגות, היא מוגזמת ושרירותית, ולא מובן על מה היא מבוססת, והתפיסה, כי כל גוף יכול לשדר חדשות, ללא השקעת מינימום משום שיהיה לו אינטרס להפיק חדשות איכותיות, פשוט אינה מעוגנת במציאות.

"פלורליזם ומגוון חדשותי הם ערכי יסוד בשוק הרעיונות של חברה דמוקרטית, אך יחד עם ערכים אלו, חובה לקחת בחשבון תנאים מינימליים שיאפשרו עבודה עיתונאית מקצועית ועצמאית", כותבת ד"ר שוורץ-אלטשולר. "זהו צורך בסיסי בהגנה על הצרכנים ובכדי להגשימו יש לוודא חוסן כלכלי של הגוף המשדר ורף מינימלי של השקעה ואיכות הכוללים כפיפות לתנאי אתיקה. שוק חדשות מרובה שחקנים קטנים וחלשים, שאינם יכולים למלא את תפקידם הוא לא פחות ממסוכן לדמוקרטיה משוק בלתי מגוון".