"TV Today Lives Beyond Television"

| מאת:

ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, ראש פרויקט רפורמות במדיה, וצוות הפרויקט משיקים בלוג חדש! הבלוג יעסוק הן בנושאים של מדיניות תקשורת, רגולציה ומדיה חדשה והן בתחומים משיקים. הפוסט הראשון בוחן כיצד ישפיעו ריבוי ערוצים ומגוון גדל והולך של ממשקי צפייה על ההעדפות, על הרגלי הצפייה בטלוויזיה ועל עיצוב פניה הדמוקרטיים של החברה הישראלית.

העידן הדיגיטלי שינה את כללי המשחק ואת המודלים העסקיים של שוק התקשורת; מוסדות וגופי תקשורת נאלצים להשתדרג ולעמוד בקצב מהיר מאוד של התפתחויות טכנולוגיות; דרכי השיח הציבורי משתנות, וכמוהן הצורך בעדכון הרגולציה השלטונית על אמצעי התקשורת.

בעידן שבו האייפד משמש תחליף או השלמה למסך הטלוויזיה, עידן שבו כל גולש יכול ליצור תוכן מעצב מציאות במדיה החברתית, גופי התקשורת אינם מעצבי דעת הקהל הבלעדיים כבעבר. כך קורה במהפכות אמיתיות: הישן כבר איננו, אך החדש עדיין לא ברור ומוגדר. שתי השאלות המאתגרות ביותר בהקשר זה הן סוגיית התוכן וסוגיית הממשק.

מבחינת התוכן, ההנחה הרווחת היא שריבוי ערוצים הוא תנאי מקדים והכרחי לקיום חברה אזרחית דמוקרטית שיש בה שצף של רעיונות ודעות. מנגד יש הסוברים שדווקא התחרות של הערוצים הרבים עלינו כצרכני תוכן היא הגורם לפופוליזם ולירידה באיכות התכנים שמספקים לנו ערוצי התקשורת. האם הפתרון הוא הסתמכות על "הזנב הארוך" של התכנים ברשת? האם יש צורך בהתערבות ממוסדת כדי להבטיח תוכן איכותי בתוך השוק, ממש כפי שנעשה בימי הטלוויזיה המסורתית? האם אפשר יהיה לסמוך על הרשתות החברתיות כאמצעי להנעת תהליכים חברתיים ולא רק כבמה בידורית ושיווקית?

מבחינת הממשק, אין ספק שכמויות המידע והתוכן על גבי הרשת מחייבות שינוי בחוויית הצפייה. מה יקרה למכשיר הטלוויזיה בסלון, בעל "אוזני הארנבת" של האנטנה? האם הוא ימשיך וישמש מרכז לצפייה בתכניות ראליטי וספורט? האם הטאבלטים והסלולריים הקטנים יהוו חוויה משלימה, "עוטפת מסכים" של תכנים שיוכנו במיוחד לצורך כך, או שמא יחליפו לגמרי את מכשיר הטלוויזיה המסורתי? ומה באשר למידת האקטיביות של הגולשים-צופים? האם יסכימו בסוף יום עבודה מעייף להשקיע מאמץ נוסף ביצירת רשימות צפייה ופלייליסטים או שיצפו בערוצים שנתפרו במיוחד בשבילם לפי המלצה של אלגוריתם נעלם?

שני ההיבטים האלה חוברים יחד לשאלה: כיצד ישפיעו ריבוי ערוצים ומגוון גדל והולך של ממשקי צפייה על ההעדפות, על הרגלי הצפייה בטלוויזיה ואפילו על עיצוב פניה הדמוקרטיים של החברה הישראלית.

בחודשים הבאים נסקור בבלוג שבועי זה, במסגרת פרויקט "רפורמות במדיה" של המכון לדמוקרטיה, התפתחויות טכנולוגיות וחברתיות, בעולם ובישראל, שיש להן השפעה עלינו כאזרחים, כיצרני תוכן וכצופים.

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר היא ראש פרויקט "רפורמות במדיה" במכון. הילה וולפו היא מתנדבת במכון במסגרת פרויקט "רוח חדשה".