סקירה

כרוניקה של משברים קואליציוניים

| מאת:

התפטרותו של שר הבריאות ליצמן וההסכמות לשינויי חקיקה בנושא השבת הם חולייה נוספת בשרשרת של משברים קואליציוניים שמקורם בענייני דת ומדינה. בואו נזכר בבולטים שביניהם.

השבוע הגיש שר הבריאות יעקב ליצמן את מכתב התפטרותו מהממשלה, על רקע מחלוקת עמוקה בנושא עבודות התחזוקה של רכבת ישראל במהלך השבת. אל ליצמן הצטרפו השר דרעי וח"כ גפני שאיימו גם הם לשבש את עבודת הממשלה אם לא יקודמו חוקים שישמרו את הסטטוס-קוו בנושא מנוחת השבת. המשבר הזה לא מסכן באופן מיידי את שלמות ויציבות הקואליציה, אך מניסיון העבר - מחלוקות בענייני דת ומדינה יכולות להתפתח לכדי משבר של ממש ואף להביא להפלתה של הממשלה.

פרספקטיבה היסטורית של משברי דת ומדינה, מוכיחה כמה נפיצות פוליטית יכולות להיות סוגיות דת ומדינה. מאז הקמת המדינה ניתן למנות עשרות משברים פוליטיים שהגורם להם היו שאלות דת ומדינה. המכון הישראלי לדמוקרטיה מזכיר כאן את הבולטים שביניהם.

1951 - חינוך במחנות העולים

למרות הסכמות כי ילדי עולים יקבלו חינוך דתי, הסתבר כי ילדי עולים מצפון אפריקה ומתימן נשלחו ללמוד במוסדות חילוניים.
המשבר היה מהגורמים הראשיים שהביאו להקדמת הבחירות לכנסת השנייה.

המפלגה שהייתה מעורבת במשבר: החזית הדתית (בכנסת הראשונה התמודדו המפלגות הדתיות והחרדיות ברשימה אחת)


1952 - גיוס בנות דתיות לשירות בצה"ל

כוונת הממשלה לגייס בנות דתיות. כתוצאה מהמשבר, ב- 1953 נחקק חוק שירות לאומי.
משבר קואליציוני, הקמת ממשלה חדשה בהרכב אחר. פרישתן של שתי המפלגות החרדיות הקטינה את בסיס הקואליציה ל-60 ח"כים בלבד. דבר זה אילץ את בן גוריון להתפטר ולהרכיב ממשלה חדשה, ללא החרדים.

המפלגות שהיו מעורבות במשבר: אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל פרשו מהקואליציה


1958 - מיהו יהודי

שר הפנים ישראל בר יהודה (מפ"ם) פרסם הנחיות לפקידי משרד הפנים לרישום אזרחים שלא על פי ההגדרה ההלכתית ל"מיהו יהודי?"
מפד"ל פרשה מהקואליציה, אך הממשלה המשיכה לכהן עוד למעלה משנה. הבחירות של 1959 התקיימו במועדן.

המפלגה שהייתה מעורבת במשבר: מפד"ל 


1976 - קבלת הפנים למטוסי F15 בשישי אחה"צ

טקס חגיגי לקבלת המשלוח הראשון של מטוסי F15 נערך בנתב"ג בשישי אחה"צ. המטוסים אחרו והטקס הסתיים סמוך לכניסת השבת. החרדים הגישו הצעת אי אמון בממשלה בעקבות חשש לחילול שבת בטקס ממלכתי. שרי המפד"ל שהייתה חברה בקואליציה, נמנעו. במהלך מפתיע, רבין פיטר אותם, התפטר והקדים את הבחירות לכנסת ("התרגיל המבריק").
המשבר היה הגורם המיידי להקדמת הבחירות על-ידי רבין, שממשלתו הייתה רעועה עוד לפני המשבר.

המפלגות שהיו מעורבות במשבר: אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל (סיעה משותפת בשם החזית הדתית התורתית) והמפד"ל


1999 - פרשת המשחן

בעקבות הובלה של משחן של חברת החשמל במהלך יום השבת תוך חילול שבת.
יהדות התורה פרשה מהקואליציה, אך ש"ס והמפד"ל נשארו בממשלה וזו המשיכה לכהן עד להתפוררותה, פחות משנה לאחר מכן, על רקע התהליך המדיני.

המפלגה שהייתה מעורבת במשבר: יהדות התורה


2012 - פסיקת בג"צ בנוגע לחוק טל

בג"ץ פסק כי לאחר 10 שנים שהיה בתוקף, לא שינה חוק טל את המציאות והפגיעה באי שוויון נמשכה. בג"צ מורה לכנסת לחוקק הסדר חדש בנוגע לגיוס בחורי ישיבות.
הקואליציה כמעט התפרקה, שרדה עוד תקופה קצרה בשל "התרגיל הלילי" של צירוף קדימה לקואליציה. אך בכל זאת משלא הגיעו לפתרון מוסכם בסוגית גיוס בני הישיבות (ועדת פלסנר) הבחירות הוקדמו.

המפלגות שהיו מעורבות במשבר: ש"ס ויהדות התורה

 

הערות
  • יש לשים לב שעידן של "שקט קאוליציוני" בענייני דת ומדינה אין פירושו שלא עלו נושאים כאלה לדיון אלא בדרך כלל שדרישות המפלגות הדתיות נענו עוד בהסכמים הקואליציוניים או במהלך כהונת הממשלה ולכן לא הגיעו עד כדי משבר קואליציוני.