מדד השלום

63% מהציבור: לגייס בני ישיבות‎

| מאת:

סקר "מדד השלום" מצביע על תמיכה רחבה בציבור הכללי בגיוס חובה לחרדים. קרוב למחצית מהישראלים תומכים במתווה שיגייס את בני הישיבות בגיל 18, ויאפשר רק למספר מצומצם מהם להישאר וללמוד. וגם: מה חשבו על טענות שרה נתניהו בפרשת המעונות וטיפול צה"ל בטרור העפיפונים?

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב, שפורסם היום, מצביע על כך שרוב הציבור בישראל עדיין רואה בצה"ל כצבא העם, אך חלק משמעותי מביע הסכמה למעבר למודל של צבא מקצועי. עוד עולה, כי רוב היהודים תומכים בתקיפה של מי שמעיפים עפיפוני ובלוני תבערה, ומרוצים מתפקוד צה"ל בנושא.

להלן עיקרי הממצאים:

מתווה הגיוס- 63% מהציבור (70% בקרב היהודים ו-27% בקרב הערבים), תומכים בגיוס חובה לחרדים. מבין שלושה מתווים שהוצגו לנשאלים היהודים: קרוב למחצית (45%) תומכים במודל גיוס, שבמסגרתו רק מספר מצומצם של צעירים חרדים גדולים בתורה ישארו ללמוד בישיבה וכל השאר יתגייסו בגיל 18, פחות מרבע תומכים במודל דומה כשתינתן לחרדים האפשרות להתגייס בגיל 23, אחרי שיספיקו ללמוד כמה שנים בישיבה, ואילו 18% בלבד סבורים שיש להשאיר את המצב הנוכחי, במסגרתו רוב החרדים אינם מתגייסים.

צבא העם או צבא מקצועי? רוב הציבור הישראלי (59%) סבורים שההגדרה של צה"ל כצבא העם עדיין נכונה, בקרוב היהודים שיעור המסכימים עומד על שני שליש לעומת 17% בלבד בקרב הערבים. עם זאת, 39.5% מהיהודים תומכים היום ברעיון של ביטול גיוס החובה וביסוסו של צה"ל כצבא מקצועי, לעומת 49% שמתנגדים (בקרב הערבים ל-49% אין עמדה בנושא ולכן לא ניתן לנתח את הממצאים). בפילוח לפי רמת דתיות, עולה כי החילונים והדתיים תומכים במידה מועטה במעבר לצבא מקצועי (33% ו-31% בהתאמה) ודווקא המסורתיים (40%) ובעיקר החרדים (80%) תומכים בכך.

טרור העפיפונים- רוב היהודים (83%) סבורים שצה"ל צריך לפגוע ישירות במי שמעיפים עפיפוני ובלוני תבערה מעזה, לעומת 87% מהערבים שסבורים הפוך. עוד נמצא, כי הציבור היהודי(76%) מעניק ציון טוב או מצוין להתנהלות צה"ל מול הפלסטינים בגבול עזה, בעוד שרוב היהודים (57%) נותנים לממשלה ציון לא טוב באותה הקטגוריה. בקרב הערבים, 78.5% נותנים לצה"ל ציון לא טוב ו-79% נותנים לממשלה ציון לא טוב.

כתב האישום נגד אשת ראש הממשלה- 47.5% מהציבור סבורים שההחלטה להעמיד לדין את אשת ראש הממשלה היא נכונה לעומת 32.5% שסבורים שמדובר ברדיפה של ראש הממשלה ובני משפחתו. רוב הציבור (55%) אינם מאמינים שראש הממשלה לא ידע על הזמנת הארוחות לביתו בניגוד לכללים, לעומת 28% שמאמינים כי ראש הממשלה לא ידע על כך.
תוכנית השלום של טראמפ- רוב משמעותי של הישראלים (74%) סבורים שקיים סיכוי נמוך שתוכנית השלום אותה מכין הנשיא טראמפ תצליח. 77% מהציבור סבורים, כי האינטרסים של ישראל חשובים לטראמפ, בעוד שרק רבע סבורים שהאינטרסים הפלסטינים חשובים לו.


הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מהתוכנית לניהול סכסוכים וגישור ע"ש אוונס באוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן ממרכז גוטמן לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 26-28 ביוני 2018 בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.

למדד המלא