סקירה

ממשלת בנט-לפיד: ממשלה חסרת תקדים?

| מאת:

לראשונה בתולדות המדינה- ראש ממשלה דתי שמגיע ממפלגה קטנה ועומד בראש הממשלה המגוונת ביותר, ועם מספר שיא של נשים. באילו עוד היבטים הממשלה החדשה תקדימית?

Flash 90

לראשונה, קואליציה עם מפלגה ערבית עצמאית
נכון. זהו תקדים והתפתחות שיכולה להיות לה השלכות משמעותיות על שילוב של המיעוט הערבי בתהליכי קבלת ההחלטות. בעבר - חד"ש (מפלגה ערבית-יהודית) ומד"ע רק תמכו מבחוץ בממשלה שהקים יצחק רבין ב-1992 ולא היו חלק מהקואליציה. אם נלך רחוק יותר אחורה – הרשימות הערביות הנלוות למפא"י תמכו בממשלות השונות אך לא היה מדובר במפלגות עצמאיות אלא בארגונים בעלי זיקה למפא"י (מפלגות לווין).

לראשונה, הסיעה הכי גדולה בכנסת כלל לא שותפה בקואליציה
לא נכון. הממשלה שקמה אחרי בחירות 2009 לא כללה את קדימה, שהייתה הסיעה הגדולה ביותר (28 מנדטים לעומת 27 לליכוד). הממשלה שקמה אחרי בחירות 1996 לא כללה את מפלגת העבודה, שהייתה הסיעה הגדולה ביותר (34 לעומת 32 לליכוד).

לראשונה, ראש ממשלה דתי
אמת. נפתלי בנט הוא הראשון מבני הציונות הדתית שהגיע למעמד ראשות הממשלה.

לראשונה, ראש ממשלה ממפלגה קטנה
נכון, עד עכשיו ראשי ממשלה הגיעו מהסיעה הגדולה או השנייה בגודלה בכנסת. מצב בו ראש ממשלה מגיע מסיעה בת 6 מנדטים הוא חסר תקדים בישראל. במדינות אחרות – יש והיו מקרים כאלה.

זו הממשלה עם הכי הרבה סיעות בקואליציה
כן, אבל לא לראשונה. גם ממשלת האחדות של 1984 יצאה לדרכה כשהיא מתבססת על תמיכתן של 8 סיעות. גם אז, סיעה אחת מתוכן לא הייתה מיוצגת סביב שולחן הממשלה – כיום זו רע"ם, ואז זו הייתה אגודת ישראל. רק שאז 8 הסיעות הללו העניקו לממשלה תמיכה של 97 ח"כים וכיום – 61 בלבד...

זו הממשלה עם הכי הרבה שרים
לא נכון. הממשלה שהקים נתניהו ב-2009 מנתה 30 שרים וממשלת החילופים יצאה לדרכה בשנת 2020 עם לא פחות מ-34 שרים!

זו הממשלה עם הכי הרבה נשים
בהחלט! במונחים מוחלטים יש בממשלה החדשה 9 שרות, שיא של כל הזמנים. גם במונחים יחסיים מדובר בשיא – בהחלט! נשים יהוו מעל שליש מכלל השרים בממשלה הנכנסת, אולם אף לא אחת מונתה לאחד מארבעת התפקידים היוקרתיים (רה"מ, ביטחון, אוצר, חוץ). ועדיין, בהשוואה למדינות אחרות יש עוד מקום לשיפור.

חברי ממשלות – לפי מגדר

זו הממשלה עם הטווח האידיאולוגי הרחב ביותר ביו שותפותיה
בהחלט. אמת, גם בעבר ישבו באותה ממשלה מרצ עם המפד"ל (ממשלת ברק) או מפלגת העבודה עם רחבעם זאבי ממולדת הטרנספריסטית (ממשלת שרון הראשונה). אבל קואליציה שמשתרעת בין הימין האידיאולוגי של בנט-שקד-סער-אלקין ועד למפלגת רע"מ האסלאמיסטית היא חסרת תקדים.