סקירה

ראש ממשלה ממפלגה קטנה? היו מקרים מעולם

| מאת:

ממשלה שבראשה יעמוד ראש ממשלה שמגיע מסיעה בינונית עד קטנה - עד כמה תרחיש מסוג זה הוא חריג ועד כמה הוא זר לעקרונות המשטר הדמוקרטי הפרלמנטרי?

Flash 90

המערכת הפוליטית נמצאת, בפעם הרביעית בתוך פחות משנתיים, בתהליך המורכב של הרכבת ממשלה. וכמו בפעמים הקודמות – הצלחת המשימה מוטלת בספק והסיוט של בחירות חמישיות אינו בגדר מדע בדיוני. בין הפתרונות שעלו לאחרונה כמוצא אפשרי מהמבוי הסתום הפוליטי היה כינונה של ממשלת מיעוט, אולי אף כזו שבראשה יעמוד ראש ממשלה שמגיע מסיעה בינונית עד קטנה. עד כמה תרחיש מסוג זה הוא חריג? עד כמה הוא זר לעקרונות המשטר הדמוקרטי הפרלמנטרי? 

העיקרון היסודי של שיטת הממשל הפרלמנטרית הוא שהרשות המבצעת (הממשלה) תלויה באמון הרשות המחוקקת (הפרלמנט). אולם אמון זה אינו מתבטא בהכרח בכך שהממשלה נשענת על רוב של חברי הפרלמנט. במקרים כאלה מדובר בממשלות מיעוט. מחקר שבחן את סוגי הממשלות  באירופה בין 1945 ל-2010 מצא ש-33% מהן היו ממשלות מיעוט.

הטבלה להלן מציגה את סוגי הממשלות ב-25 דמוקרטיות פרלמנטריות, נכון לאפריל 2021. אפשר לקבל ממנה כמה תובנות. ראשית, במרבית המקרים (17 מתוך 25) מכהנות ממשלות הנהנות מרוב בפרלמנט. קבוצה זו כוללת ממשלות המורכבות ממפלגה יחידה (בריטניה, יוון, ניו זילנד) או ממשלות קואליציוניות (13 מקרים). שנית, ב-8 מקרים (32%) מכהנות ממשלות מיעוט. קבוצה זו כוללת ממשלות מיעוט המורכבות ממפלגה יחידה (דנמרק, פורטוגל, קנדה) או ממשלות מיעוט קואליציוניות (5 מקרים). שלישית, גם כאשר מכהנת ממשלה קואליציונית הנהנית מרוב בפרלמנט, לא תמיד ראש הממשלה מגיע מהמפלגה הגדולה בפרלמנט או בקואליציה. בבלגיה, למשל, ראש הממשלה הנוכחי אלכסנדר דה-קרוּ מכהן מטעם המפלגה הליברלית הפלמית (Open VLD) למרות שמפלגתו קיבלה בבחירות האחרונות רק 12 מתוך 150 המושבים בפרלמנט (8%), המפלגה החמישית בגודלה. בלטביה, ראש הממשלה קרישיאניס קארינש מכהן מטעם רשימת אחדות חדשה (JV) שבבחירות האחרונות קיבלה רק 8 מתוך 100 המושבים, שהציבו אותה בתור המפלגה הקטנה ביותר בפרלמנט!

ממשלות בדמוקרטיות פרלמנטריות – תמונת מצב נוכחית (אפריל 2021)

  מעמד בפרלמנט  הרכב  האם ראה"מ שייך למפלגה הגדולה ביותר  בפרלמנט? האם ראה"מ שייך למפלגה הגדולה ביותר  בקואליציה?
בריטניה רוב מפלגה יחידה כן -
יוון רוב מפלגה יחידה כן -
ניו זילנד רוב מפלגה יחידה כן -
אוסטריה רוב קואליציה כן כן
אוסטרליה רוב קואליציה כן כן
איסלנד רוב קואליציה לא לא
אירלנדבאירלנד מכהנת כיום ממשלת רוטציה.  בדצמבר 2022 יחליף את ראש הממשלה, מנהיג המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט. רוב קואליציה כן כן
אסטוניה רוב קואליציה כן כן
בלגיה רוב קואליציה לא לא
גרמניה רוב קואליציה כן כן
הולנדבהולנד נערכו בחירות בחודש מרץ 2021 וטרם הורכבה ממשלה חדשה. הנתונים מתייחסים לממשלה היוצאת. רוב קואליציה כן כן
יפן רוב קואליציה כן כן
לטביה רוב קואליציה לא לא
ליטא רוב קואליציה כן כן
סלובקיה רוב קואליציה כן כן
פינלנד רוב קואליציה כן כן
דנמרק מיעוט מפלגה יחידה כן -
פורטוגל מיעוט  מפלגה יחידה כן -
קנדה מיעוט מפלגה יחידה כן -
נורווגיה מיעוט קואליציה לא כן
סלובניה מיעוט קואליציה כן כן
ספרד מיעוט  קואליציה כן כן
צ'כיה מיעוט קואליציה כן כן
שוודיה מיעוט קואליציה כן כן
איטליהמריו דראגי מונה לראש ממשלת איטליה בפברואר 2021 כמועמד מקצועי-חיצוני (הוא אינו חבר פרלמנט). ממשלתו נתמכת על-ידי קואליציה רחבה של מפלגות מהימין, המרכז והשמאל. רוב קואליציה לא רלוונטי לא רלוונטי

לסיכום, גם אם נסכים שבאופן "טבעי" ממשלות אמורות ליהנות מרוב בפרלמנט ושראש הממשלה אמור להגיע מהמפלגה הגדולה, לא תמיד הדבר מסתייע. במקרים כאלה, הפתרונות מגיעים גם באמצעות הקמתן של ממשלות מיעוט ו/או ממשלות בהן ראש הממשלה מייצג מפלגה בינונית ואף קטנה.