מאמר דעה

כורח השעה- מינוי מנכ"לים וסמנכ"לים ערבים במשרדי הממשלה

| מאת:

לצד השותפות הפוליטית המבורכת החדשה בממשלה, יש לחזק ולטפח שותפות מקצועית במשרדי הממשלה כדי לפעול למען הציבור הערבי והיהודי גם יחד

Flash 90

היינו כחולמים. במשך שנים ייחלו האזרחים הערבים במדינת ישראל ליום בו יוכלו לקחת חלק בשולחן מקבלי ההחלטות. לא פחות מ-70% מהערבים תומכים בצירוף מפלגות ערביות לקואליציה, כפי שעולה ממדד הדמוקרטיה האחרון.

נכון, זו אולי לא ממשלת החלומות וכולנו מאחלים לכל חלקי הקואליציה להתמודד עם האתגרים הרבים שעומדים לפתחנו, החל משיקום הכלכלה; החזרת מאות אלפי המובטלים לתעסוקה; שיקום האמון בין הציבור לנבחריו; איחוד השסעים וסגירת הפערים, במיוחד זה שבין החברה היהודית לזו הערבית; הקצאת 2.5 מיליארד השקלים שנקבעו בהסכמים הקואליציוניים לטובת המאבק בפשיעה בחברה הערבית היא צעד חשוב וחיוני. בשנה החולפת עמד מספר הנרצחים באירועי פשיעה על 106 אישה ואיש, עלייה מטאורית משנת 2019; מצוקת הדיור חייבת לקבל מענה מקיף; וחשוב מכך, חובה על הממשלה החדשה לתקן את חוק הלאום, שסיעות רבות מהקואליציה הנוכחית (יש עתיד, כחול לבן, העבודה, מרץ ורע"ם) התנגדו לו במתכונתו הנוכחית, המדירה את הציבור הערבי בישראל.

לפנינו פוטנציאל לשינוי אמיתי. ראשית, מסתמן שהתקציבים לצמצום הפערים בין יהודים לערבים יוזרמו באופן משמעותי במסגרת תוכנית החומש הבאה לחברה הערבית, והפקת הלקחים מניסיון יישום התוכנית הקודמת ותהליכי השיתוף שהמשרדים הממשלתיים עושים עם נציגי הציבור הערבי יבטיח ניצול נכון ומושכל יותר של המשאבים. בנוסף, סביר יהיה להניח שהאווירה המשסעת שידענו בתקופת נתניהו תפחת, לפחות ברוח המנשבת מהממשלה. גם אם האופוזיציה תנסה להכתים את נבחרי הציבור הערבי כתומכי טרור בכל הזדמנות שתיקרה לידם, תיבת התהודה שלהם מהספסלים האחוריים תרד משמעותית. ולא פחות חשוב, הימצאותם של חברי כנסת ערבים בעמדות השפעה בציבוריות הישראלית תיתפס כלגיטימית ועניין טבעי ביותר בקרב  חלקים רחבים מהציבור היהודי, ככל שהקונסטלציה הפוליטית הנוכחית תאריך ימים.

התחייבות אחרת בהסכם הקואליציוני מגלמת בתוכה תקווה גדולה לייצוג הולם לציבור הערבי בשירות המדינה. תבינו, ייצוג האוכלוסייה הערבית עומד כיום על 13.2%ֵֵ בלבד, ובמשרדי ממשלה מסוימים - שמקבלים החלטות דרמטיות על עתידנו המשותף - אין שום ייצוג לציבור הערבי. לא זאת בלבד אלא שאם בוחנים את בעלי התפקידים הבכירים, הנתונים עגומים הרבה יותר. תנאי הכרחי למימוש הבשורה הוא קביעת יעדים ברורים לייצוג הולם בדרגי הביניים והדרגים הבכירים, ובכל משרדי הממשלה וביחידות הסמך שידעו ירידה בשנתיים האחרונות. חיוני למנות בהקדם מנכ"לים וסמנכ"לים (גברים ונשים) מהחברה הערבית, שיובילו את תהליך הגיוון במשרדי הממשלה בין היתר מתוך היכרותם הקרובה עם האתגרים וההזדמנויות שעומדים בפני מועמדים ערבים בשירות הציבורי.

במילים אחרות, לצד השותפות הפוליטית המבורכת החדשה בממשלה, יש לחזק ולטפח שותפות מקצועית במשרדי הממשלה לטובת הצלחת הממשלה החדשה לפעול למען הציבור הערבי והיהודי גם יחד.

פורסם לראשונה בידיעות אחרונות.