מאמר דעה

המערכה על תקציב החינוך החרדי

| מאת:

בחסות ערפל הקרבות בעזה, עסקנים ופוליטיקאים חרדים מרכזים מאמץ בהעברת הכספים הקואליציוניים המגזריים לרשתות החינוך החרדיות, הפועלות ללא פיקוח, לטובת העלאת שכר המורים. קווים לדמותו של מחטף שנוצר תוך ניתוק מוחלט מהמציאות.

Photo by Yonatan Sindel/Flash90

הפער בין הציבור החרדי לפוליטיקה ולממסד החרדים מעולם לא בלט יותר. החברה החרדית התגייסה למאמץ המלחמתי כמיטב יכולתה. בחודש האחרון ראינו התנדבות חרדית בהיקף נרחב בעורף, נהירת חרדים לשירות צבאי מקוצר ושותפות חרדית בדאגה ותפילה להצלחת המלחמה בחמאס. לעומתם, הפוליטיקה והממסד החרדיים מתנהלים כאילו כלום לא קרה. מבחינת הממסד החרדי מתקיימת בימים אלו מערכה אחרת: שמירה על הכספים הקואליציוניים בכלל ועל הכנסת הרשתות החרדיות להסכם אופק חדש בפרט.

תזכורת קצרה לקוראים: הסכם "אופק חדש" בחינוך הממלכתי כולל גיוון בתמהיל המקצועי של המורים, היינו שעות פרטניות והשתלמויות, בתמורה לעלייה בשכרם. המפלגות החרדיות עיגנו בהסכמים הקואליציוניים מחויבות להחיל את ההסכם בטווח המיידי על רשתות החינוך החרדיות שאינן ממלכתיות ובטווח הארוך על מרבית בתי הספר החרדיים. הסדר זה, שנכלל במסגרת הכספים הקואליציוניים בתקציב המדינה, מבטל את אחד היתרונות המרכזיים שיש לבתי ספר ממלכתיים על בתי ספר פרטיים, יתרון שקיים במרבית מדינות העולם. כמו כן, רמת הפיקוח על בתי הספר החרדיים נמוכה מאוד, כך שמדובר במשאבים רבים שאמורים לעבור ללא השגחה ראויה. ואכן בפועל, באף רשת חרדית אין הוראה מלאה של לימודי אנגלית לבנים, ובכולן לימודי היסוד לבנים נפסקים כבר בכיתה ח'.

בימים אלו ממש מקיימים שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת הכספים משה גפני מערכה להעברת 1.1 מיליארד שקלים לצורך הכנסת "אופק חדש" ברשתות החרדיות. כל זאת אף בטרם הללו דיווחו כראוי על השלמת התוכנית. ובמלחמה כמו במלחמה, כל האמצעים כשרים. רשת החינוך העצמאי ורשת בני יוסף ("אל המעיין") לא העבירו משכורות למורי הרשת בתחילת החודש. חשוב להבין כי התקציב הרגיל של הרשת הועבר על ידי משרד החינוך כבכל חודש, כך שעיכוב התשלום נעשה על ידי הרשתות כתרגיל על גבם של המורים ברשתות אך ורק לצורך הפעלת לחץ פוליטי. במכתב לעובדי החינוך העצמאי מציין המנכ"ל, הרב אליעזר סורוצקין, מהי המערכה שמתנהלת מבחינתו בימים אלו: המערכה להטמעת אופק חדש בחינוך החרדי. הוא חותם את מכתבו באיחול לעובדיו להוביל את הספינה ליעד המבוצר: הגדלת שכרם.

קשה להצביע על ניתוק גדול יותר של עסקנים ונבחרים פוליטיים מן הציבור ומצורכי המשק בימים אלו. מצב החירום שבו אנחנו נמצאים מחייב להתעלות מעל השיקולים הפוליטיים ולהתמקד בצורכי המלחמה והמשק. בהתאם לכך, שר החינוך יואב קיש קרא לנקוט צעד דומה ביחס לכספים הקואליציוניים החרדיים, לקצץ בתקציב הישיבות שכמעט הוכפל בתקציב המדינה האחרון ולערוך דיון בממשלה ביחס לאופק חדש לחרדים. שר האוצר ועמו ראשי המפלגות החרדיות ממשיכים לעומת זאת לנקוט תעלולים פוליטיים ולנסות לאשר את התקציבים באופן טלפוני בחשיכת הלילה.

האחיכם יצאו למלחמה ואתם תדאגו לתקציבים למגזר?


המאמר פורסם לראשונה ב"ישראל היום"