הצעת חוק הפטור של הקואליציה
חוק ההשתמטות החדש: המדינה בתפקיד ה"משגיח" של הישיבות - גיוס תלמידים לישיבות, לא לצבא. אין הקלה למשרתי המילואים, אין שוויון, אין ציות לבג"ץ הגיוס, אין סנקציות כלכליות אפקטיביות על הפרט. לאחר שנתיים של מלחמה קשה נדרשת חובת גיוס שוויונית לכולם עם מכסת פטור לקבוצה מצומצמת של עילויים. רק כך נתמודד עם אתגרי הביטחון, הכלכלה והלכידות החברתית
- מטרת החוק - בדומה למתווה שהודלף בסוף אוקטובר ובשונה ממתווה מחודש יוני 2025, מטרת החוק היא עדיין בעיקרה הסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות שתורתם אומנותם. לשם הגשמת מטרה זו נקבעים יעדי גיוס נמוכים, ולמעשה מבוטלות הסנקציות שהוצעו בעבר, אפילו אלה שהוצעו על ידי ח"כ ביסמוט.
- עקרון השוויון - בניגוד לעיקרון השוויון ולפסיקת בג"ץ שחוזקה רק השבוע, אין חובת גיוס כללית, ואין שוויון בין דם לדם. ישנם רק יעדים המוטלים על הממשלה ולא חובת גיוס על הפרט החרדי. זאת בשעה שהצבא מבקש להאריך את תקופת השירות הסדיר ונטל המילואים לא צפוי להצטמצם משמעותית. ההצעה גם לא מייצרת שוויון בין החרדים לבין עצמם משום שאינה כוללת קריטריונים למי תינתן דחיית שירות ומי יידרש להתגייס. הטלת סנקציות על הפרט היא בעייתית בהעדר חובת גיוס אישית ובעוד היעדים נקבעים ביחס לקהילה החרדית הלא מוגדרת.
- ביטול מיידי של הסנקציות הקיימות - החרדים מקבלים מיידית בחזרה את כספי ההנחה במעונות ובביטוח הלאומי ו-50% מתמיכות הישיבות, בנוסף לביטול כל הליכי האכיפה שהחלו כנגד משתמטים ועריקים. מבוטלות הסנקציות האפקטיביות על הפרט בניגוד להנחיות הצבא, האוצר ובג"ץ ללא שום קשר לעמידה או אי עמידה ביעדי הגיוס. זאת במקום הכלל הפשוט והנדרש שקודם עומדים בחובות ורק לאחר מכן מקבלים הטבות.
- גובה יעדי גיוס - הצבא מדבר על חוסר מיידי ב-12,000 חיילים ועל יכולת לקלוט מיידית החל מעוד חצי שנה את כל 100,000 חייבי הגיוס החרדים. המתווה מגדיר 8,160 מגויסים במהלך שנה וחצי ראשונות (עד אמצע 2027) ולאחר מכן ירידה ל-6,840 לשנת הגיוס 2028, 7,920 לשנת הגיוס 2029, 8,500 לשנת הגיוס 2030. מכיוון שאלה יעדים לשנה וחצי אין בהם כל בשורה. כשאמרה הממשלה לבג"ץ את המספר 4,800 זה היה לגבי שנת הגיוס 2024. עד יוני 2027 אמורים היו להתגייס כבר 17,000 חיילים חרדים!
- סעיפי מילוט - אפילו היעדים הנמוכים הללו לא יאכפו רק עד לחריגה גבוהה מהם (מעל 25% בשנה הראשונה ולאחר מכן האחוזים יורדים בהדרגה), ובנוסף ישנה ועדה עם נוכחות חרדית-דתית שיכולה לאפס אותם לחלוטין אם הופר אפילו פרט קטן בסיכומים הייחודיים לחרדים על מסלולים בתנאים ייחודיים.
- למי מופנים היעדים?
- לאו דווקא לחרדים! היעדים כוללים חרדים שעבר שהיו בשנים האחרונות 70% מהמתגייסים ה"חרדים".
- לאו דווקא לחיילים! היעדים כוללים 10% שירות אזרחי ביטחוני (בניגוד למתווה הקודם, רק משטרה, שב"ס, שב"כ ומוסד, לא זק"א וארגוני הצלה).
- לאו דווקא לצעירים שיכולים להיות לוחמים ותומכי לחימה! היעדיים כוללים את בני ה-25 וה-26 עם שני ילדים, תשלומי משפחה והבטחה לקל"ב.
היעדים המוצעים בחוק, בעוד הצבא זקוק ל-12,000 חיילים מיידית
| היעדים שבחוק | אחוז "רשת הביטחון" | היעדים המופחתים, שרק חריגה מהם תוביל לסנקציות | היעדים המופחתים ללא השירות האזרחי-ביטחוני | שיעור המגדירים עצמם חרדים מתוך הנספרים ככאלה (לפי היחס בנתוני 2018-2022) | |
| שנה וחצי ראשונות – תחילת 26 עד אמצע 27 | 8,160 | 25 | 6,120 | 5,508 | 1,707 |
| שנה 1 – במונחי שנה אחת (ולא שנה וחצי) | 5,385 | 25 | 4,038 | 3,634 | 1,126 |
| שנה 2 – אמצע 27 עד אמצע 28 | 6,480 | 20 | 5,184 | 4,666 | 1,446 |
| שנה 3 – אמצע 28 עד אמצע 29 | 7,920 | 20 | 6,336 | 5,702 | 1,767 |
| שנה 4 – אמצע 29 עד אמצע 30 | 8,500 | 10 | 7,650 | 6,885 | 2,134 |
| שנה 5 – אמצע 30 עד אמצע 31 | 50% מהמחזור שהם 8,541 | 10 | 7,687 | 6,918 | 2,145 |
- סנקציות חלשות שהן חלומו של כל ראש ישיבה - הסנקציות החלות מיידית הן חלומו של כל ראש ישיבה – מגבלות עד גיל 23 (בכפוף לועדת חריגים) על יציאה מן הארץ ועל רשיון נהיגה (שאסור גם היום בישיבות), נוסף למגבלות על לימודים אקדמיים וקבלה למשרה בשירות המדינה. גיוס לישיבות ולא לצבא.
- ביטול הסנקציות בגיל 26 - גם הסנקציות החזקות יותר שאמורות היו לחול לאחר כמה שנות הפרה לא רלוונטיות, משום שהן מתבטלות עם הגיע הצעיר חרדי לגיל 26. אפילו אם לא יתגייס חרדי אחד, פטור מלא ינתן לכל בגיל 26 וכל ההטבות יוחזרו. חרדי המסתכל אל העתיד יבין שלא ייפגע בדיור ובמעונות בגילאים המשמעותיים ואי הגיוס לא יזיק לו.
- מועד חלות הסנקציות - גם הסנקציות החלשות לא יחולו בקרוב. מועד תחולתן הוא לשנה העוקבת את שנת ההפרה, היינו רק לאחר שיתבררו ממדי ההפרה של שנת הגיוס המסתיימת ביוני 2027. גם בהנחה שיקח רק חודשים מעטים לבחון את היעדים, אנחנו בסוף 2027 או בתחילת 2028. דחייה היא שם המשחק. לעומת זאת, הגזרים והתקציבים חוזרים מיידית.
- גיל הפטור נותר גבוה - לא רק הצבא לא ירוויח את החרדים, אלא גם המשק. גיל הפטור חוזר לגיל 26, הכולא את החרדים בישיבות ללא הכשרה מקצועית ואקדמית. כאשר יצאו לשוק העבודה יהיו כבר מטופלים בילדים ויידרשו עבוד במקצועות שהכנסתם נמוכה.
- ביטול האפשרות להכשרה מקצועית כחלק מהמסלול הישיבתי - ישיבות ההסדר המצליחות בגיוס חרדים בנויות על הכרה בלימודים טכנולוגיים כחלק מהמסלול, נוסף לחשיבותה של ההכשרה המקצועית כאשר יעזוב הצעיר החרדי את הישיבה. אלה בוטלו במתווה הנוכחי (וגם במתווה הקודם).
- הפחתת מנגנוני אכיפה ופיקוח - עוד מונע החוק שלילת תקציב מישיבות המעודדות אי גיוס, כפי שהיה בנוסחים קודמים של הצעת החוק. הוא גם אינו מאמץ את הרעיון ממתווה אדלשטיין של פיקוח ביומטרי על תלמידי הישיבות, למרות שידוע שמעל שליש מהתלמידים זוכים בפטור למרות שאינם לומדים בפועל בישיבה.
- תוקף החוק - אין מדובר בהוראת שעה אלא בחוק קבוע. בנוסף, בניגוד למנגנונים שהופיעו בהצעות חוק קודמות, גם אי עמידה רצופה ביעדים במשך 3 שנים לא מבטלת את החוק ולא מחייבת תיקונים אלא רק מאפשרת אותם. אם המתווה יעבור, הוא איתנו שנים קדימה.
מה ראוי היה שיופיע בהצעת החוק?
- חוק המטיל חובת גיוס שוויונית על כלל הצעירים החרדים עם אפשרות דחייה לשם לימוד תורה עד גיל 20 ופטור לקבוצת עילויים מצומצמת.
- סנקציות כלכליות ומנהליות מיידיות, ארוכות טווח ומשמעותיות שפוגשות את הפרט.
- הבטחה לשמירת אורח חייהם וייחודם התרבותי של כלל המגזרים, בכפוף לצורכי הביטחון ולאיזונים ביניהם.