מאמר דעה

מדוע אין קופצים על תפקיד שר הרווחה

| מאת:

משהתפנה השבוע תיק הרווחה התברר שוב עד כמה המשרד הזה לא אטרקטיבי. מומי דהן סבור כי הכלים לשינוי אינם ברשות שר הרווחה וטוען שכאשר הממשלה מתעלמת מהעוני ומהפערים הכלכליים – אין לשר הרווחה סיכוי.

בעשור האחרון, אין קופצים על תפקיד שר הרווחה. בכל פעם שמתפנה תיק הרווחה, הפוליטיקאים במפלגות המרכזיות מסיטים את המבט שמא חלילה ייפול בחלקם התיק הזה, כאילו היה תיק פלילי. גם בפעם הקודמת לקח זמן וביקורת ציבורית עד אשר הסכים השר הרצוג להיכנס בשערי משרד הרווחה.

הרתיעה הגדולה כל כך מתפקיד שר הרווחה שאחזה אפילו בהרצוג, ששואף להנהיג מפלגה סוציאל דמוקרטית, היא טבעית. למעשה, אין כמעט סיכוי להצליח בתפקיד שר הרווחה. כמעט כל מה שנדרש כדי להצליח בתפקיד אינו נמצא בסמכותו של משרד הרווחה. באופן מוזר, למרות סמכויותיו המוגבלות, שר הרווחה עדיין נתפס ככתובת טבעית לכישלון בבלימת העלייה בעוני ובפערים הכלכליים.

פוליטיקאי שעיניו בראשו יודע כי הממשלות האחרונות לא היו באמת מחויבות לצמצום פערים. הוא יודע גם שמשרד הרווחה נעדר יכולות משמעותיות בהתמודדות עם הבעיות המרכזיות שניצבות לפתחו. בתנאים כאלה נגזר גורלו של שר הרווחה עוד בטרם החל את יומו הראשון במשרד. הוא עלול למצוא את עצמו בתום הכהונה כמו שרי הרווחה שקדמו לו. שרי הרווחה האחרונים סיימו את כהונתם עם עוני ופערים יותר גדולים מאלה שאיתם התחילו את הקדנציה.

משרד הרווחה יהיה שוב בעל כוח משיכה אם הממשלה תגלה מחויבות עמוקה להתמודדות עם הבעיה המרכזית של ישראל- הפערים הכלכליים. עד אז, תפקיד שר הרווחה ימשיך להיחשב בעיני הפוליטיקאים כאילו היה תורנות מטבח בבסים טירונים.


* שודר בתוכנית הכלכלית של גלי צה"ל ביום רביעי, 19.1.2011

ד"ר מומי דהן הוא מרצה בכיר לכלכלה בבי"ס למדיניות ציבורית באוניברסיטה העברית ועמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה.

מאמרים

מבט עולמי משווה - השוואה בין 44 מדינות ובין משתנים חברתיים-כלכליים