הצהרת שימוש בעוגיות (Cookies)
האתר עושה שימוש בקובצי עוגיות (Cookies) לצורך תפקוד תקין, אבטחת מידע, מדידת ביצועים, שיפור חוויית המשתמש והתאמה אישית של תוכן ופרסומות.
בלחיצה על כפתור "מאשר/ת", הנך מסכים/מה לשימוש בעוגיות בהתאם למדיניות הפרטיות שלנו.
מי ישלוט במה שנראה? המהפכה של המשקפיים החכמים
דמיינו עולם שבו אנחנו קמים בבוקר, מרכיבים משקפיים חכמים, ויוצאים מהבית. לא חלום של מדע בדיוני אלא עתיד קרוב ברמת שנתיים שלוש. כל חברות הטכנולוגיה הגדולות שמות את המשקל שלהן בכיוון הזה. מארק צוקרברג לא מצטלם בלי "מטא-רייבאן" או "מטא-אוקלי", מצהיר שמשקפיים חכמים יהיו "הסמארטפון הבא" ויהפכו לממשק העיקרי שלנו לעולם הדיגיטלי. טים קוק, מנכ"ל אפל, הודיע שמציאות רב-רובדית היא טכנולוגיה שמסוגלת לשנות את חיינו באופן מהותי יותר מהאייפון ושאפל תשחרר גרסה מושלמת של המשקפיים שלה בתחילת 2027. בגוגל, למרות כישלון ה-Google Glass מהדור הראשון, משקיעים באופן שיטתי בטכנולוגיות קשורות למשקפיים חכמים, וזה בלי להזכיר את שיאומי, סמסונג וחברות נוספות. להבדיל מהדור הקודם של המשקפיים, השילוב בין בינה-מלאכותית-יוצרת ליכולות חדשות של ראייה ממוחשבת וממשקי שפה דבורה שינה את התמונה. לא עוד גאדג’ט מסורבל, אלא מכשיר אופנתי, קל, בלתי מורגש כמעט, מתקשר באמצעות שיחה.
אבל השינוי האמיתי הוא לא בעיצוב של המשקפיים אלא בפרדיגמה. אם עד היום צפינו באינטרנט: ישבנו מול מסך של מחשב או סמארטפון, וחלקנו אפילו "נכנסו" לתוך האינטרנט – למשל במטאוורס או בגיימינג, הרי שבעידן המשקפיים - האינטרנט יוצא החוצה אלינו, אל המרחב הפיסי. אנחנו יוצאים איתו לרחוב, לכיכר ולתחנת האוטובוס. זה כבר לא מסך שבו רואים מציאות נפרדת, אלא שכבות של מציאות דיגיטלית שמורכבות על פני המציאות הפיסית.
שלושה זוגות עיניים: שלושה עולמות חדשים
משקפיים חכמים הם שלושה זוגות עיניים בו זמנית:
התוצאה היא כוח חדש, כמעט על-אנושי: לראות את המציאות הפיסית ובמקביל לעצב אותה מחדש עם שכבות דיגיטליות.
קרדיט: מיכאלה טרק, כחלק מפרוייקט iPPso כאן נכנס המחקר שלנו שהוא שיתוף פעולה בין מעצבים תעשייתיים דיגיטליים לבין מומחי מדיניות ומשפט של טכנולוגיה (ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר רומי מיקולינסקי מבצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ופרופסור בוריס מולר מ-Fachhochschule Potsdam) במימון קרן פולקסווגן הגרמנית. השאלה שנשאלנו הייתה איך חושבים על המדיניות והמנגנונים של משילות בעולם שבו כולם לובשים משקפיים חכמים במרחב הציבורי?
איך נווסת פרסומות מותאמות אישית שמוקרנות דרך המשקפיים אבל נראות כאילו מופיעות על תחנת אוטובוס? מי יחליט אילו שכבות דיגיטליות על המציאות מותרות בכיכר העיר - העירייה? המדינה? או הפלטפורמות? איך נגן על קבוצות פגיעות כשכל מציאות ניתנת להתאמה אישית?
כדי לענות על השאלות האלה בחרנו מתודולוגיה לא רגילה: משחקי תפקידים ספקולטיביים. עיצבנו מפות של תחנת רכבת, קניון, בית אבות, גן משחקים. השחקנים - אנשי ממשל, משפטנים, מעצבים, אנשי אקדמיה ואנשי תקשורת שעוסקים בטכנולוגיה - נכנסו לנעליים של שוטר, תייר, אם עם ילד, מנהל בית אבות, מלצרית ועוד. בנינו תרחישי התחלה למשחק, הכנו כרטיסים עם "כוחות על" כדי לקדם דרמה וחיכוכים בין השחקנים השונים (מזכיר די אן די? כן. זה היה יחסית דומה). קיימנו משחקים בפוטסדאם, בירושלים ובבודפשט.
המשחקים לא היו רק שעשוע: הם אפשרו לגלות מה שאנחנו קוראים להם Unknown Unknowns - מצבים שאנחנו בכלל לא יודעים לחשוב עליהם מראש. למשל, מה קורה כשיש תקלת שילוט בעיר חכמה וכל אחד רואה מציאות אחרת? מה קורה כשמלצרית מגלה שקיימת אפליקציה שמאפשרת לראות אותה בלי בגדים אבל לא יודעת מי מפעיל אותה? כשמישהו “מוחק” את חסר הבית שיושב על הספסל ומחליף אותו בגינה פורחת? כשאני מבקשת מהמערכת לספר לי אם האדם שבא מולי ברחוב הוא מחוסן או יהודי, לפני שאפתח איתו בשיחה?
החוויה הזאת, של משחק ומפגש עם חיכוכים, התגלתה ככלי עוצמתי: היא עזרה למקבלי החלטות לחשוב חשיבה של עתיד קרוב - לא תרחישי מראה שחורה דיסטופיים, אלא מצבים שיכולים להתרחש ושנכון לחשוב עליהם.
אפשר היה לדבר באופן מופשט על ערכים: פרטיות, אחריות, הטיות, שקיפות וכו'. אבל אנחנו בחרנו לעשות משהו שונה. את מה שמצאנו במשחקים סידרנו בצורה של "אינטראקציות”. פירקנו את החוויות לחמש קטגוריות אינטראקציה:
מה שמבדיל את המחקר שלנו מפרק ב"מראה שחורה" הוא המעבר ממד"ב לפוליסי. אנחנו לא מסתפקים בהצגת עתיד קודר או פנטזיה טכנולוגית, אלא מפתחים שפה חדשה שמאפשרת למקבלי החלטות לחשוב על רגולציה ומדיניות בעולם שעדיין לא קיים. החדשנות כאן היא כפולה:
במילים אחרות: המחקר הזה לא שואל "האם המשקפיים מסוכנים" אלא "איך אנחנו מעצבים מראש מנגנוני משילות, כדי שהמרחב הציבורי הפיג'יטלי (הפיסי והדיגיטלי) יישאר מקום פתוח ובטוח"?
המשקפיים החכמים כבר כאן. הם ישנו את הרחוב, את הפרטיות שלנו, וכנראה שגם את ההתנהגות שלנו. הטכנולוגיה מתקרבת לשוק הצרכני בקצב מהיר, והפער בין יכולת הטכנולוגיה לבין המוכנות הרגולטורית הולך וגדל. השאלה היא לא אם, אלא איך נבנה את הכללים שיגדירו את העולם החדש הזה.