שיקום השירות הציבורי

מבנה וסמכויות

כבר בדוח ועדת טרכטנברג נכתב "יכולת הביצוע של הממשלה מושפעת ממאפיין ניהולי מרכזי שנטבע במערכת כולה – ריכוזיות יתר לאורך כל שדרת השירות הממשלתי... הן ביחסים בין משרדי מטה ומשרדים ביצועיים, והן ביחסים בין השלטון המרכזי והשלטון המקומי". במסגרת פרויקט שיקום השירות הציבורי המכון פועל לקידום המלצות בנוגע למבנה הממשלה, צמצום משרדים, הסדרה ושינוי מערכת היחסים בין הממשלה לשלטון מקומי (ביזור סמכויות, הקטנת רגולציה וגמישות תקציבית ומודל היוועצות בין דרג נבחר לדרג המקצועי.

 

ריבוי משרדי הממשלה גורם
נזק למדינה בזמן המלחמה

סרטון | מאת: תומר לוטן | 9 בנובמבר 2023
כשהמבנה הארגוני של משרדי הממשלה נקבע לפי שיקולים פוליטיים ולא לפי צורכי הציבור, נוצר מצב שבו המשרדים לא באמת מתפקדים בזמן שהציבור הכי זקוק להם. יש להפסיק את שיטת הפירוק וההרכבה של המשרדים בהתאם לצורכי הרכבת הקואליציה.


כישלון משרד ההסברה במלחמת
"חרבות ברזל" ממחיש עד כמה פסול
פיצול משרדי הממשלה | מאמר דעה

מאמר דעה | מאת: ד"ר אסף שפירא | 22 באוקטובר 2023
לאחר התפטרות שרת ההסברה, החליטה הממשלה לסגור את המשרד – וטוב שכך. לצד בזבוז הכספים שבהקמת משרד חדש, פעילויות ההסברה בזירה הבין-לאומית פוזרו בין משרדי רה"מ (מערך ההסברה), החוץ, התפוצות וההסברה. כך, משרדים שונים קידמו במקביל וללא תיאום תכניות שונות ואף סותרות. על הפוליטיקאים והציבור לקחת אחריות ולהמשיך ולצמצם את משרד הממשלה.


במקצועיות ובעצמאות -
חיזוק השירות הציבורי

ספר | מאת: ד"ר אסף שפיראדפנה אבירם-ניצן | 19 בפברואר 2019
מאז היווסדהּ של המדינה, ועל בסיס המודל הבריטי, התקבע בישראל מודל של שירות ציבורי מקצועי ועצמאי: השר הוא קובע המדיניות, והפקידות המקצועית והעצמאית משרתת את האינטרס הציבורי ומסייעת לשר להוציא לפועל את מדיניותו במסגרת החוק. בתקופת כהונתה של הממשלה האחרונה היינו עדים לניסיונות רבים לשנות את המודל הזה ואגב כך לכרסם בעצמאות ובמקצועיות של שירות המדינה ולהרחיב את הפוליטיזציה שלו.