הודעה לעיתונות

יום עיון של פיקוד המשטרה במכון הישראלי לדמוקרטיה

סגל הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל בראשות מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, קיים יום עיון במכון הישראלי לדמוקרטיה במסגרת פורום משטרה-חברה. יום העיון התמקד בנושא יחסי המשטרה והחברה הערבית.

במסגרת יום העיון, שהובילה נצ"מ לילך לאופמן-גברי, ראשת מחלקת האסטרטגיה במשטרה וד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, נידונו דילמות שונות ביחס המשטרה לחברה הערבית והתקיימו הרצאות של מומחים בנושא רב התרבותיות בחברה הישראלי בהקשר היהודי-ערבי, השינויים הכלכליים בחברה הערבית ופעילות המשטרה בחברה רב תרבותית.

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשייך, אמר בפתח יום העיון, כי: "אחד הנושאים המרכזיים של המשטרה בתכניות העבודה לשנים 2017-2018, הוא שיפור והנגשת שירותי המשטרה במגזר הערבי. הגישה שלנו היא כי יש לתת שירותי משטרה מיטביים לכלל האוכלוסיות במדינת ישראל, מתוך הבנה שתפיסת אמון במשטרת ישראל היא זו שתביא את התוצאה הרצויה במגזר הערבי ובחברה כולה. גם אם זה תהליך שקורה לאט, בסוף זה יצליח. בשטח, המשמעות של המהלך נמדדת,בין היתר, גם בייצוג של שוטרים מכל האוכלוסיות בשורות המשטרה. משימה חשובה שתגביר את תחושת האמון בציבור כלפי המשטרה".

מפכ״ל המשטרה הוסיף: ״בתקופה האחרונה ובימים אלו ממש, אנו מכשירים את השוטרים להכרת רב התרבותיות בחברה הישראלית בדגש על הבנה והיכרות עם המגזר הערבי. מדובר באתגר משמעותי משום שהשוטר צריך להכיר את כל האוכלוסיות והזרמים השונים בכל קבוצה בחברה הישראלית". המפכ״ל סיכם ואמר, כי "המשטרה לא נבהלת מהאתגר החשוב. אני אופטימי משום שכבר היום אנו רואים ניצני הצלחה שיתחזקו, בין היתר, בזכות שיח חשוב ופיתוח הנושא כמו כאן ביום עיון זה".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה אמר, כי: "היסוד לשמירת שלטון החוק הוא אמון הציבור במשטרה. מדינות רבות מתמודדות עם סוגית הטיפול במיעוטים אתניים וההבנה היא שכדי לקיים שיתוף פעולה, המשטרה צריכה להיתפס ככזו הפועלת בהוגנות, בנחישות וללא מורא. בנוסף, יש להתאים את פעילות המשטרה לאורחותיה של כל קהילה".
פלסנר הוסיף כי, "בחברה הערבית קיימות שתי נטיות מנוגדות- מצד אחד חוסר אמון ומצד שני רצון ליותר נוכחות ואכיפה, ולכן יש לפצח את הדרכים להגברת שיתוף הפעולה גם במצב שבו לא פתרנו ולא נפתור בקרוב את שאלות הזהות המורכבות. זהו האתגר שמונח לפני כולנו בחברה הישראלית היום".

במסגרת יום העיון, התקיימו קבוצות עבודה בנושאים שונים כמו: עבודת תחנת המשטרה בקהילה, דפוסי השיטור והיחס לצעירים הערבים במציאות הסבוכה.

בין המשתתפים ביום העיון: פרופ' מיכאל קרייני, נסרין חדאד חאג'-יחייא, פרופ' באדי חסייסי, ד"ר יעל ליטמנוביץ, ד"ר פני יובל, פרופ' מונא חורי כסאברי ופרופ' מרדכי קרמניצר.