הודעה לעיתונות

חוק הפייסבוק - פגיעה רחבה בחופש הביטוי

| מאת:

המכון הישראלי לדמוקרטיה למובילי חוק הפייסבוק: "הצעת החוק משקפת גרעין של אמת אך התנפחה לממדים המשקפים פגיעה רחבה בחופש הביטוי"

על רקע פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מובילי חוק הפייסבוק- שרת המשפטים והשר לביטחון פנים בנושא חוק הפייסבוק, נשלח מכתב מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה ולצוותיהם, הקורא להכניס תיקונים מהותיים בהצעת החוק.

בין השאר, מציעה במכתב ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר להתנות את המשך קידום החוק בצעדים הבאים:

  1. קביעת מספר העבירות החמורות עליהן יחול החוק, כגון: הסתה לרצח וטרור או לכל הפחות להחריג רשימת עבירות הפוגעות בחופש הביטוי.
  2. צמצום תחולת החוק רק על רשתות חברתיות גדולות (בעלות לפחות 50,000 משתמשים בישראל) ושינוי נוסח החוק, כך שלא יחול על אתרי תוכן חדשותיים.
  3. הגבלת השימוש בחוק, רק למקרים שבהם לא ניתן להשתמש בחקירה פלילית, בכדי למנוע שימוש בחוק לסתימת פיות. לחלופין, ניתן לקבוע כי הצו יחול למשך 90 יום בלבד, אלא אם תיפתח חקירה פלילית בתקופת זמן זו.

לבסוף מציינת שוורץ-אלטשולר, כי מדובר בהצעת חוק תקדימית ביחס לחקיקה שקיימת במדינות אחרות, היוצרת צנזורה על חופש הביטוי ומציעה הסדרים בלתי ישימים, שעיקרם שתוכן פוגעני יוסר רק מעיני משתמשי האינטרנט בישראל ולפיכך לא באמת ימנע הסתה לאלימות ולטרור נגד אזרחים ישראליים.