סקירה

מהן השלכות החלטתה של המועצה לזכויות אדם של האו"ם?

| מאת:

מה משמעות ועדת החקירה שהחליטה להקים המועצה לזכויות אדם של האו״ם, ומה ההבדל בינה לבין החקירה שמתנהלת בבית הדין הבינ״ל בהאג? פרופ' יובל שני מסביר

Shutterstock

"אמנם אין לוועדת החקירה שיניים, וסביר שישראל לא תשתף פעולה עם החקירה, כפי שקרה עם החקירות בעקבות מבצע צוק איתן ועופרת יצוקה", מסביר פרופ' יובל שני, סגן נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ומומחה למשפט בינ"ל, "אך מדובר בהחלטה בעייתית מאד עבור ישראל. יש בהחלטה כמה אלמנטים חדשים: אחד, מדובר בוועדת חקירה עם מנדט לא מוגבל בזמן, דבר שבעצם משמעותו בדיקה על בסיס מתמשך של טענות בדבר הפרות של זכויות אדם באזור. שנית, המנדט של הוועדה רחב מאד - הוא כולל לא רק הפרות בשטחים אלא גם בישראל עצמה. לכאורה זה מאפשר לבחון את הפרות של הדין הבינלאומי שביצע חמאס, אך למעשה, זו צפויה להיות דרך להתערבות מוגברת אף ביחס לחברה הערבית בתוך המדינה. המנדט, כפי שנקבע, כולל לא רק 'הפרות בסבב האלימות הנוכחי' מתחילת חודש הרמדאן, אלא גם עיסוק בסיבות העומק לאלימות, כפי שמצוין בהחלטה, אפליה שיטתית ודיכוי על רקע אזרחות, לאום, גזע או דת. מנדט זה יאפשר לוועדה לדון בטענות של ארגוני זכויות אדם אודות קיומן של פרקטיקות מפלות מצד ישראל המהוות  הפרה חמורה של המשפט הבינלאומי".

האם הוועדה יכולה לזמן אליה עדים?

הועדה יכולה לזמן אליה עדים.

עד כמה ההחלטה שונה מפתיחת החקירה בהאג?

בניגוד לבית הדין הפלילי, לוועדה אין סמכות לקבל החלטות מחייבות או להטיל סנקציות. עם זאת, בית הדין יוכל לעשות שימוש בראיות שהיא תאסוף.

ומהן המשמעויות מניהול המערכה מבחינת ישראל במספר זירות?

הדבר נותן רוח גבית למאמצי הדה-לגיטימציה נגד ישראל, ומגביר את הסיכויים להחלטות בינלאומיות שליליות נגדה אותן יהיה ניתן למנף לפעילות חרם, ולחץ דיפלומטי עליה.