הודעה לעיתונות

הורדת גיל הפטור ל-21 תוביל לשילוב אלפי חרדים בשוק התעסוקה

| מאת:

ברכות לממשלת בנט על אישור מתווה הורדת גיל פטור האברכים משירות בצה״ל ל-21. מדובר בצעד חיוני והכרחי שהוביל המכון הישראלי לדמוקרטיה בשנים האחרונות. סוג של רע הכרחי שיוביל בטווח הקרוב לכניסתם של כ-5,000 חרדים לשוק התעסוקה ועוד אלפים בשנים הקרובות.

Flash 90

יוחנן פלסנר נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ומי ששימש כיו"ר הוועדה לשוויון בנטל (ועדת פלסנר) וד"ר גלעד מלאך ראש תכנית חרדים במכון בירכו על המהלך שיכול להביא לתוספת של כ-15 מיליארד ₪ עד שנת 2030.

"מדובר בצעד חיוני והכרחי. אסור שהיעדר השוויון בשירות בצה"ל יגולגל להיעדר שוויון בשוק העבודה וזאת, תוך גרימת נזק כלכלי אדיר, אשר לאורך זמן בוודאי לא ניתן לשאתו. לפי מחקר שנערך במכון, צעד זה יכול להביא בטווח קצר ליציאה מיידית של 5,000 חרדים לשוק העבודה ועוד אלפים בשנים הקרובות. במידה והורדת גיל הפטור ל-21 תתמיד לאורך השנים התוספת שצפויה לתמ"ג עד לשנת 2030 תעמוד על כ-14.5 מיליארד שקלים.

"לצד זאת, אין שום סיבה שחקיקה זו תכלול מנגנון שינטרל אותה ויעלה בחזרה את גיל הפטור בתום 3 שנים. חשוב כי גם לצעירים חרדים שירצו לצאת לעבודה ללא שלקחו חלק בהכשרות מקצועיות, תהיה הזדמנות לעשות כן ולמנוע 'כליאתם' בישיבות. עדיין ניתן לעדכן את החוק כאשר יגיע לוועדות הכנסת, כך שיועבר בהוראת שעה לתקופה של 5 שנים, ללא המנגנון של העלאה מחודשת, ובסוף התקופה ניתן יהיה לבחון את ההשלכות והאפקטיביות של המהלך".

"הפחתת גיל הפטור היא שינוי מקומם אך הכרחי: בנסיבות אלה ועל רקע הכשלון לגייס חרדים במספרים משמעותיים, התיקון הזה הוא רע הכרחי. קבלת הפטור משירות צבאי בגיל 21 תאפשר לגברים חרדים רבים לרכוש הכשרה מקצועית או אקדמית הולמת - צעד שנמנע מהם בעבר בשל הגיל המאוחר שבו קיבלו את הפטור. כתוצאה מכך, תעלה גם היכולת של גברים חרדים להשתלב בשוק התעסוקה האיכותי, והתועלת תהיה לא רק שלהם אלא של המשק כולו".

עוד הוסיפו השניים כי עדכון דמי הקיום של חיילי החובה הוא מהלך משלים של חוק גיוס, שמכיר בכך שבטווח הנראה לעין לא יהיה שוויון בנטל הגיוס ולכן צריך להגדיל את ההוקרה למשרתים".

המכון הישראלי לדמוקרטיה הוביל את מתווה הורדת גיל הפטור והמליץ עליו כבר בזמן גיבוש מתווה הגיוס של משרד הביטחון בשנת 2018. לצד ההורדה, המליץ המכון לעדכן ולתגמל בהתאם את משרתי החובה.