סקרי "חרבות ברזל"

סקר בזק "חרבות ברזל": 72% מהציבור תומכים בסגירת משרדי ממשלה ובהפניית תקציביהם למטרות חיוניות

| מאת:

בשלוש השנים האחרונות הגיע מספר משרדי הממשלה בישראל לשיא מאז קום המדינה: יותר מ-30 משרדים שונים. ריבוי המשרדים פוגע קשות ביעילות הממשלה.

Photo by Yonatan Sindel/Flash90

על רקע הקריאות בציבור לסגור חלק ממשרדי הממשלה, סקר בזק שערך מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון בחן את עמדת הציבור.72% סבורים כי יש לסגור עתה כמה משרדים שרק ניתן כדי להפנות את תקציביהם למטרות חשובות יותר או משום שכלל אין בהם צורך. 11.5% נוספים חושבים כי רק לאחר המלחמה יש לבדוק את נחיצות כל המשרדים ולסגור את המיותרים ו-5% בלבד כי רק לאחר הבחירות הבאות יש לבדוק את נחיצות כל משרדי הממשלה הקיימים.

יש רוב לסגירת משרדים כעת בכל הקבוצות לפי רמת דתיות. יותר ממחצית מהחרדים (54%) תומכים בכך, 61% מהדתיים ו-64% מהמסורתיים הלא דתיים, והמספרים עולים בקרב מסורתיים לא-דתיים ל-79% ול-93% מהחילונים.

מפילוח לפי מחנות פוליטיים (יהודים), כמעט כל השמאל תומך בסגירה מיידית של משרדים שניתן להסתדר בלעדיהם (95%), ושיעור גבוה מאוד גם במרכז (86%). בימין גם כן תמיכה נרחבת, אך מעט נמוכה יותר (72.5%).


בממשלה יש כיום 34 משרדים. על רקע אירועי העת האחרונה יש קריאות בציבור לסגור את חלקם, כדי להפנות את התקציבים שלהם למטרות חשובות או משום שכלל אין בהם צורך. לדעתך, מה צריך לעשות? לפי הצבעה בבחירות לכנסת (%, כלל המדגם)

לדברי החוקרים, "המשמעות של ריבוי המשרדים היא נזק מתמשך ועמוק לתפקוד השירות הציבורי. בדרך כלל מתייחסים רק לבזבוז משאבי ציבור, אבל הנזק הרבה יותר משמעותי מכך. כשהמבנה הארגוני כל כך מבולגן ומפוזר, כשיחידות ממשלה עוברות שוב ושוב בין משרדים, כשיש כפילויות ותחומי אחריות חופפים אי אפשר לקדם שום דבר בצורה יעילה. במיוחד, קשה מאוד לסנכרן בין כל הגופים. חלק גדול מהאנרגיה מושקע במאבק על סמכויות ותקציבים או ב'תכלול' - ולא בפעולה למען האזרחים. לכן גם יש צורך בכל אותם מנהלות ופרויקטורים - כי משרדי הממשלה פשוט לא מצליחים להתגבר על הבלגן ולעבוד יחד ביעילות".


הסקר נערך על ידי מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות, המכון הישראלי לדמוקרטיה, בין התאריכים 24-26/10/2023. הוא כולל מדגם מייצג של 602 יהודים ו-151 ערבים.