• למוזמנים בלבד

בוחרים לחשוב

בישורת האחרונה לקראת הבחירות, נערך כנס מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף בית יגאל אלון ובהשתתפות 600 חניכי מכינות קדם צבאיות ומתנדבי שנות שירות. במסגרת הכנס נערכו מעגלי שיח בהשתתפות החניכים ונערכו ראיונות עם המתמודדים בשאלות הבוערות של מערכת הבחירות הנוכחית.

כבוד נשיא המדינה, ראובן רובי ריבלין: "לצערי, במערכת הבחירות הנוכחית אנו עדים לשיח בלתי מתקבל על הדעת כנגד אזרחי ישראל הערבים. ההתלהמות הזאת היא סכנה לחברה הישראלית, והיא סכנה לערכים של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כאן במדינה הזאת, בבית הזה - כולנו שווים. אין אזרחים סוג א', אין מצביעים סוג ב'". על מלאכת הרכבת הממשלה הבאה אמר הנשיא: לאחרונה יש שיח סביב עמדותיי האישיות, למי ולמה אתן את התפקיד להרכיב את הממשלה. נשיאי ישראל בתוך עמם הם יושבים ואני, כמו קודמיי, מתייחס לבחירות ולקול העם, בחרדת קודש. לא אתפתה מדברי חנופה. מתקפות כאלה או אחרות לא יפחידו אותי. אנהג בנאמנות ללשון החוק ולרוחו, כפי שעשיתי במערכת הבחירות הקודמת, וכפי שנהגו כל נשיאי ישראל בעבר".

 יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין: "במפלגות שהתקיימו בהן בחירות פנימיות - חברי הכנסת שעבדו קשה נבחרו לקדמת הרשימה. אני מקווה שלציבור נמאס מההתנהגות הברוטאלית ושבכנסת הבאה גם חברי הכנסת יבינו שהדרך להצלחה היא לא בלהפריח בלונים במליאה ולצעוק לכל אחד פאשיסט, אלא לעשות את העבודה למענה באו לכנסת".

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, יוחנן פלסנר: "המטרה ברורה: מדינה יהודית-דמוקרטית, המקיימת שוויון אזרחי ומדירה תופעות של גזענות ושנאת האחר – בתוך כל זה אפשר להתווכח. כולנו אזרחים שווי זכויות. עלינו לדרוש מהמועמדים לשמור על הדמוקרטיה שלנו מכל משמר. ולא לאפשר חקיקה המיטיבה עם אנשים ספציפיים או מתקפות שלוחות רסן על גורמי אכיפת החוק הממונים על שלטון החוק".

משה (בוגי) יעלון: "יש מאחורי המערכת המשוריינת של נתניהו הרבה כסף והרבה שקרים. העימות שלי מולם החל כשראיתי שמשתלטים על התקשורת ושרה בממשלה אומרת שהממשלה צריכה לשלוט בתקשורת. ברגע שמתנפלים על בג"ץ ומסיטים את הדיון באופן שהופך את בג"ץ ללא לגיטימי –לא אהיה שם". על מיעוט הנשים ברשימת כחול לבן אמר יעלון: "כשהקמתי מפלגה, שאפתי שחמישים אחוזים ממנה יהיו נשים, אבל לא הצלחתי, משום שאין די נשים שהיו מוכנות להיכנס לפוליטיקה".

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי: "כשאתה ראש הממשלה במשך עשור, אתה לא צריך מצע – מה שעשית זה מה שאתה רוצה לעשות". בנושא המדיני אמר: "בתור המדינה החזקה במזרח התיכון, תפקידנו ליזום תהליך. אם נתניהו יעשה משהו – נתמוך בו, אבל לא צריך להיות בממשלה בשביל זה".

יו"ר הימין החדש, השר נפתלי בנט: "העוצמה המופרזת של מערכת המשפט ובג"ץ קושרת את ידי חיילי צה"ל מלנצח את חמאס. עלינו לשחרר את האילוץ הזה כדי שצה"ל יוכל לחזור לנצח. ישראל הפכה להיות מעצמה של 'משפטיזציה'". כשניבחר אני אטפל בחמאס ושקד תטפל בבג"צ".

יו"ר מפלגת "גשר", ח"כ אורלי לוי-אבקסיס: בסופו של דבר, האיש מהימין והאיש מהשמאל מחכים אותן השעות במיון בבית החולים. יש תחושה שהשבעים לא מבינים את הרעבים".

יוסי קוצ'יק, יו"ר בית יגאל אלון וחבר הועד המנהל של המכון הישראלי לדמוקרטיה: "עת בחירות הוא הזדמנות נדירה שלנו להשפיע. בנושאים המקצועיים אני מגלה ידע וחשיבה רבים, אך בנושא החשוב ביותר – ההכרעה הפוליטית על מי ינהיג את מדינת ישראל וכיצד תראה הכנסת – הבחירה נעשית ברדידות, שטחיות, היסחפות אחר אופנות ודמגוגיות. אני מפציר בכם: הוקיעו את האנשים המושחתים האלה".

ערן שוורץ, מנכ"ל בית יגאל אלון: "לשים פתק בקלפי זה רק הבסיס של הדמוקרטיה,  דמוקרטיה היא גם מהות ובזה צריך לעבוד קשה יום יום, לקחת אחריות להיות מעורב ולהשפיע".

בפאנל מועמדים לכנסת הבאה, אמרה סגנית השר ציפי חוטובלי: "אין ספק שצריך להיות שוויון בין אזרחי המדינה, אך הזהות היהודית שלנו כמדינה וזכותנו כיהודים להגדיר את המדינה כיהודית, מתערערת. באנו לכאן כדי להיות מדינה יהודית שמגנה על ערכיה היהודיים מתוך הגנה על שוויון אזרחיה".

על חוק הלאום, אמר ח"כ אילן גילאון: "חוק הלאום נועד להתלהם ולהפריד בין אנשים. הפתרון למי שרוצה לשמור על רוב יהודי במדינה הזאת, הוא שתי מדינות לשני עמים".

ח"כ רועי פולקמן: "כולנו הייתה בעד חוק הלאום, אך לא הסכמנו לעליונות, אלא עם מקף – גם יהודית וגם דמוקרטית. החוק כיום לא מפלה זכויות של אף אזרח במדינת ישראל".

מתן כהנא, מועמד הימין החדש לכנסת: "יש לשמור את מה שטוב בחוק הלאום, אך הייתה בו גם יותר מדי מוטיבציה להכניס אצבע בעין. מה היה קורה אם היו מציינים בחוק את ה"דמוקרטית"? הם פשוט לא היו מרוויחים כמה נקודות פוליטיות בימין הקיצוני".

ח"כ מרב מיכאלי: "האתגר המשמעותי ביותר שעומד בפני מדינת ישראל הוא להחזיר אותה להתנהל על פי הערכים שכתבנו במגילת העצמאות שלנו. לחתור למען שוויון בין נשים לגברים, להט"ב, יהודים ולא יהודים ובין כל סוגי היהודים, לא משנה איזה סוג של כיפה יש או אין להם על הראש".

יום ה', 14.03.19, 10:00-15:00 | אוניברסיטת תל אביב