• שידור חי
  • פתוח לקהל בהרשמה מראש

מדברים בחירות

אולם הכינוסים | בית הספר התיכון ליד האוניברסיטה העברית

להלן סיכום עיקרי הדברים מהכנס:

ח"כ שלי יחימוביץ', יו"ר האופוזיציה: "אני מעוניינת להיות שרת משפטים כדי לתקן את העוול שנעשה בשנים האחרונות, אך לא בכל מחיר. יכול להיות שהפעם, בניגוד לבחירות הקודמות, יש סיכוי להקמת ממשלת מרכז-שמאל ומפלגות ימניות מתונות. אינני פוסלת את רוב המפלגות, מלבד המפלגה המתועבת של ממשיכי הרב כהנא". יחימוביץ' הוסיפה כי, "הדבר החשוב כרגע הוא לבצר את הדמוקרטיה ואת נציגיה, שהם מוסדות שלטון החוק. יש מי שמתבלבל שרק ההצבעה בקלפי היא שקובעת. כשאנו בוחרים את נבחרינו, אנחנו לא נותנים להם אישור לעבור על החוק או לעשות מה שמתחשק להם. יש להם רסנים וגבולות שמציבים להם המשטרה, בתי המשפט ומבקר המדינה, ועל הגופים האלה צריך להגן".

בנוגע לוועדת ההיתרים ציינה יחימוביץ' כי: "ראש הממשלה מבקש שמיליארדרים יממנו לו את הוצאות המשפט, כשחלק מאותם מיליארדרים נחקרים באותן הפרשיות שהוא מעורב בהן. הוועדה קיבלה החלטה נכונה. לוועדת ההיתרים כבר הוגשו בקשות של שלושה שרים שקיבלו תשובה שלילית. הם קיבלו את הדין, ולא שרפו את המועדון. הרעיון של כמה מיליארדרים שמממנים לפוליטיקאי הוצאות משפט, זה בדיוק קשרי הון-שלטון". בתוך כך ציינה יחימוביץ' לא תתמודד שוב על ראשות מפלגת העבודה.

ניר ברקת, לשעבר ראש עיריית ירושלים, וממוקם בעשירייה הראשונה של מפלגת הליכוד: "קריטי לשמר את המתח הבריא בין שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת, אך ניתן להסתכל גם על המודלים השונים במדינות אחרות ואם יש פסילה רבה מדי של חוקים בישראל ביחס לעולם, אולי ניתן להכניס תיקונים קלים". בנושא המדיני אמר כי "ירושלים מחולקת היא קטסטרופה. וכי צה"ל צריך לשלוט בכל חלקי ארץ ישראל".

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה: "בישראל של היום, ישנם גורמים המתעקשים לקדם מודל של 'דמוקרטיה חלולה', הפועלים לרוקן את שיטת המשטר שלנו מהערכים המהותיים. התהליך מלווה בהתקפה שלוחת רסן על רשויות אכיפת החוק ועל 'שומרי סף' מקצועיים שנועדו להבטיח את פעילות הממשלה בהתאם לחוק ועל בסיס הערכים המשותפים שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית".

בכנס התקיים גם פאנל בהשתתפות ח"כ יעקב מרגי מש"ס, ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, ח"כ מיכל רוזין ממרצ וח"כ לשעבר אוסמה סעדי.

ח"כ יעקב מרגי: "ישנם שני דברים עליהם ניאבק באופן חד משמעי: המשך שמירת הזהות היהודית של מדינת ישראל, וצמצום פערים בחברה הישראלית. נצטרף לממשלה שקווי היסוד שלה יתאימו לקווי היסוד של המצע שלנו. המפלגות הערביות לא יאמצו את קווי היסוד של ממשלת גנץ, לפיד ואשכנזי אם זו תקום".

ח"כ אלעזר שטרן: "אנחנו בעד בית לאומי לעם היהודי, אך גם בעד שוויון מלא. בלעדיו, אין מדינה יהודית שאני יכול להיות גאה בה. הקואליציה היוצאת הנציחה את ניצול הכוח הפוליטי לכפייה דתית". בנוגע לחקירות ראש הממשלה ציין שטרן כי: "לא נשב בממשלה כשנגד ראש הממשלה יש כתב אישום. בנימין נתניהו היה בחור טוב ומוכשר, אך לא יכול להיות שכל הערכים הכי בסיסיים של החברה הישראלית יוקרבו רק כדי שהוא יחוקק חוקים שישמרו עליו מהעבירות הפליליות שלו". בהתייחסו לרצועת עזה אמר שטרן: "לא אנחנו יצרנו את בית הכלא בעזה, אלא החמאס. יש לפתור את המצב הזה באמצעות התוכניות שהיו קיימות בממשלה הנוכחית– נמל בעזה, הרחבת שטחי הדיג שלהם, הרחבת רווחת התושבים ומתן סוג של אופק, ומצד שני לפעול ביד קשה כלפי ההנהגה".

ח"כ מיכל רוזין: "אין פתרון צבאי לבעיה המדינית, אבל יש פתרון מדיני לבעיה הצבאית. יצאנו מרצועת עזה ויצרנו את הכלא הגדול בעולם, ממנו אין יציאה דרך היבשה, הים והאוויר. שני מיליון בני אדם חיים שם בעוני ובמצוקה הומניטרית. במקום לחזק את הכוחות המתונים ברשות הפלסטינית וללחוץ על אבו מאזן ומדינות ערב כדי להגיע להסדר מדיני שיעבור דרך רמאללה, אנו ממשיכים להשמיץ את אבו מאזן ולא לדבר איתו, ומצד שני לשלם ולעשות הסכמים עם החמאס, ובעיקר – להתעלם מהמצב".

ח"כ לשעבר אוסמה סעדי: "מושגים כמו דמוקרטיה וחופש ביטוי הפכו למילות גנאי. בכנסת הקודמת היה מי שחשב שדמוקרטיה היא שלטון הרוב באופן בו הם יכולים לחוקק כל חוק שירצו, ואל לו לבית המשפט להתערב, אבל דמוקרטיה היא לא רק שלטון הרוב, אלא גם זכויותיו של המיעוט. ישראל מוגדרת כמדינה יהודית ודמוקרטית, אבל היא דמוקרטית ליהודים ויהודית לערבים".