סקירה

הממלכה בדרך להכרעה נוספת

בחירות 2017 בבריטניה

| מאת:

תוצאות הבחירות בבריטניה הן בעלות השלכות נרחבות, בעיקר סביב הסכם היציאה מהברקזיט והשלכותיו

ב-18 באפריל כינסה תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה מסיבת עיתונאים מחוץ לבית ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10, והכריזה במפתיע על הקדמת הבחירות ל-8 ליוני. הסיבה ליציאה לבחירות, היא בעיקרה על בסיס הדיונים הצפויים לבריטניה עם האיחוד האירופאי, אשר יקבעו כיצד תתנהל הפרישה מהאיחוד האירופאי בעקבות ההצבעה במשאל עם על הברקזיט.

טרם הבחירות, למפלגת השלטון, המפלגה השמרנית (Conservative Party), היה רוב קטן של 50.8% מהמושבים בפרלמנט (330 מתוך 650 מושבים בבית התחתון). אמנם מדובר ברוב מוחלט, אך כזה שראש הממשלה לא ראתה בו כמאפשר לה את העצמאות ומרחב התמרון להם היא זקוקה במהלך המשא ומתן מול האיחוד האירופי. על אף שהתנגדה ליציאה מהאיחוד האירופאי, מיי הצהירה כי היא מקבלת הכרעת האזרחים ותפעל לקדמה ("Brexit means Brexit"). לשם כך נבנתה תכנית ממשלתית מקיפה הכוללת תנאים להכנסת בריטניה להסכמי הסחר של האיחוד האירופאי ואימוץ חוקי האיחוד הקיימים כחוקים לאומיים (אך כחוקים משניים- באופן המאפשר לממשלה להעביר אותם ללא צורך באישור הפרלמנט). המפלגה עומדת על כך שהיציאה מהאיחוד האירופאי תעשה גם ללא הסכם עם האיחוד, וכי עדיף לצאת לחלוטין ללא עסקה (הידועה גם כHard Brexit ) מאשר לקבל עסקה אשר פוגעת באינטרסים של בריטניה.

למפלגת הלייבור (Labour Party) בראשות ג'רמי קורבין יש כיום 229 מושבים בפרלמנט (35.2%). טרם ההצבעה במשאל העם, המפלגה תמכה בהישארותה של בריטניה באיחוד האירופאי, אך קיבלה את תוצאות המשאל. עם זאת, המפלגה מאמינה כי יש להילחם על מנת לבצע עסקה עם האיחוד האירופאי- לא כחברה בה, אלא כשותפה, ולא לקבל מצב בו בריטניה יוצאת מהאיחוד ללא הסכם. כמו כן, המפלגה דורשת לשמר ולהעתיק את חוקי האיחוד הקיימים לרמה הלאומית, בדגש על חוקי העבודה ואיגודי העובדים.

שתי המפלגות המרכזיות המתנגדות בתוקף ליציאה מהאיחוד האירופי הן המפלגה הסקוטית הלאומית (Scottish National Party) אשר מיוצגת ב-54 מושבים, שהם 8.3% מהפרלמנט והמפלגה הליברל-דמוקרטית (Liberal Democrats), לה יש 9 מושבים, שהם 1.2% מהמושבים בפרלמנט. שתי המפלגות דורשות כי הסכמה על העסקה עם האיחוד האירופאי תעשה לא רק ברמת בית המחוקקים, אלא גם על ידי משאל עם נוסף, בו תתאפשר גם הבחירה בהישארות המדינה באיחוד. המפלגה הסקוטית הלאומית אף העלתה על הפרק את האפשרות לקיום משאל עם נוסף בסקוטלנד בנוגע להיפרדות המדינה מבריטניה, במידה והליך ההיפרדות מהאיחוד האירופי יעשה בצורה שתפגע באינטרסים של סקוטלנד (אשר הצביעה ברובה בעד השארות באיחוד במשאל העם).

לעומתן, מפלגת העצמאות הבריטית (UKIP) ניהלה קמפיין נרחב בעד יציאת בריטניה מהאיחוד האירופאי. בבחירות 2015 המפלגה זכתה ב-12.5% מקולות הבוחרים, אך אלו תורגמו למושב אחד בפרלמנט עקב שיטת הבחירה האיזורית הנהוגה בבריטניה. היציאה מהאיחוד האירופי הינה אחד מעקרונות המפתח עליהם מבוססת המפלגה, ובהתאם לכך הם מאמינים בניתוק מוחלט של בריטניה מהאיחוד, כולל ביטול החוקים והכללים אליהם בריטניה התחייבה כאשר הייתה חלק ממנו.

תוצאות הבחירות הללו הינן בעלות השלכות נרחבות על בריטניה ברמה הלאומית בעניינים כגון כלכלה, ביטחון, בריאות וחינוך. לכך מתווספת חשיבות תוצאות הבחירות על התנהלות הדיונים עם האיחוד האירופאי בדבר יציאתה. בחירות אלה יקבעו את מערכת היחסים של בריטניה עם האיחוד האירופאי לטווח הארוך, ביניהם הסכמי הסחר עם מדינות האיחוד ומחוץ להן, מעמד חוקי האיחוד ובתי המשפט שלו (אליהם בריטניה התחייבה כל עוד הייתה חברה בו), ולא פחות חשוב - את גורלם של 3.5 מיליון אזרחים אירופאים החיים היום בבריטניה.

 

Conservatives

Labour

Liberal Democrats

Scottish National Party

UK Independent Party

 

ראש המפלגה

תרזה מיי

ג'רמי קורבין

טים פארון

ניקולה סטרג'ון

פול נאטל

כמות מושבים בבית התחתון טרם הבחירות (מתוך 650)

330 (50.8%)

229 (35.2%)

9 (1.3%)

54 (8.3%)

*0

עמדה על היציאה מהאיחוד טרם משאל העם

המפלגה הייתה חלוקה בנושא

נגד היציאה מהאיחוד

נגד היציאה מהאיחוד

נגד היציאה מהאיחוד

בעד היציאה מהאיחוד

עמדה בנוגע לקיום משאל עם בנוגע לאישור תוכן העסקה

לא- יעשה בהחלטת הפרלמנט בלבד

לא- יעשה בהחלטת הפרלמנט, אך לא פוסלים משאל עם

כן- ואף לאפשר לבוחרים אופצייה לסרב ליציאה מהאיחוד

כן- ואף לאפשר לבוחרים אופצייה לסרב ליציאה מהאיחוד ו/או לקיים משאל בנוגע להיפרדות סקוטלנד מבריטניה

לא- יעשה בהחלטת הפרלמנט בלבד

עמדה בנוגע לקיומה של עסקת יציאה מהאיחוד

No deal is better than a bad deal

לא לצאת מהאיחוד ללא עסקה

לא לצאת מהאיחוד, אבל אם כן אז רק באמצעות הסכם המשמר את היבטי האיחוד הקיימים כיום בבריטניה (מבחינה כלכלית וחוקית)

לא לצאת מהאיחוד, אבל אם כן אז רק באופן שישמר את סקוטלנד כחלק ממדיניות השוק האירופאי האחיד (One Market Policy)

יציאה מוחלטת מהאיחוד (Hard Brexit)

שימור חוקי האיחוד

שימור החוקים של האיחוד באמצעות חקיקה משנית, המאפשרת כוח נרחב לממשלה בהחלתם והתאמתם לרמה הלאומית

שימור החוקים בדגש על חוקי עבודה, איגודי עובדים וחוקים סביבתיים

שימור כלל חוקי האיחוד והתקדימים המשפטיים ברמה הלאומית

שימור כלל חוקי האיחוד והתקדימים המשפטיים ברמה הלאומית

ביטול כלל החוקים של האיחוד שחלו על בריטניה

גורל אזרחי האיחוד החיים בבריטניה

טרם נעשתה התחייבות בנושא

שימור מעמדם של אלה שהיה בבריטניה

שימור מעמדם של אלה שהיה בבריטניה

שימור מעמדם של אלה שהיה בסקוטלנד

שימור מעמדם של אלה שהיה בבריטניה לפני 29.3.17 (הפעלת מנגנון היציאה- article 50)

*המפלגה זכתה במושב אחד בפרלמנט בבחירות 2015, אך חבר הפרלמנט שמילא אותו, דאגלס קרוול, עזב את המפלגה במרץ 2017 וכעת מכהן באופן עצמאי ללא מסגרת מפלגתית.

Carswell ,Douglas, Job Done- Thanks UKIP!, 25.03.2017, http://www.talkcarswell.com, [accessed 07.06.2017].
Elections 2015 Results, BBC, http://www.bbc.com/news/election/2015/results, [accessed 07.06.2017].
General Election 2017: Where UK's Parties Stand on Brexit, BBC, 01.06.2017, http://www.bbc.com/news/uk-politics-39665835, [accessed 07.06.2017].
The BBC Election Debate, 01.06.2017, https://www.youtube.com/watch?v=e0n9jlMXwhw, [accessed 07.06.2017].
Theresa May's 12 Points for Brexit, The Conservative Party website, https://www.conservatives.com/planforbrexit, [accessed 07.06.2017].
UK Parliament, Current State of the Parties, http://www.parliament.uk/mps-lords-and-offices/mps/current-state-of-the-parties, [accessed 07.06.2017].