מאמר דעה

שפת האם: טכנולוגיה

| מאת:

הפערים בין אלה שנולדו לתוך העולם הטכנולוגי שאנו חיים בו היום, לבין אלו שחוו את המציאות משתנה בזמן אמת, עצומים. כעת, על ה"ילידים הדיגיטליים" לקחת את האחריות על למידת השלכות הטכנולוגיה - הטובות והרעות, בכובד ראש, לכבד את הדור הקודם, שאינו מעורה בה כמוהם, ולהכין את הקרקע לבאים אחריהם

Shutterstock

שלום לכם, הצעירים המבטיחים. "ילידים דיגיטליים", כהגדרתו של החוקר מארק פרנסקי. אומרים שהמוח שלכם יותר פעיל כאשר אתם נמצאים מול מדיה דיגיטלית מאשר מול טקסט. שאתם לומדים אחרת, חיים אחרת, מתקשרים אחרת.

עד כה התייחסתם בסלחנות מחויכת אל המורים, המאמנים והבוסים שלכם, שהם כולם, כהגדרתו של פרנסקי, "מהגרים דיגיטליים". בוודאי נתקלתם בשופטים שנותנים צווי איסור פרסום לשבועות ארוכים והופכים אותם לפארסה; במנהלים שאינם מבינים את החשיבות של אבטחת מידע ועיצוב מערכות באופן מאובטח; במי שטוענים, כאשר מערכות מחשוב קורסות, שזה בגלל כוח עליון ולא בגלל מהנדסי מערכות כושלים; במי שאומרים "סייבר התקפי" או "בינה מלאכותית" בלי להבין מה זה; במי שמתייחסים אל טכנולוגיה רק במשקפיים ביטחוניים של האיומים שהיא מייצרת; במי שמבטאים התלהבות יתר מטכנולוגיה אבל פוחדים לאמץ אותה; במי שחושבים שהטכנולוגיה תפתור את כל הבעיות ובמקביל שהיא המקור לכולן, באלה שנוהגים לציין שאי אפשר לעצור אותה. כל אלה הם סימנים של בורות דיגיטלית שאופייניים למהגרים דיגיטליים.  

דווקא בגלל זה, כשהלפיד עובר אליכם, מוטלת עליכם החובה להבין לעומק את ההזדמנויות והמתחים שבין הטכנולוגיה, החברה, המוסר והמשפט: להפנים את חשיבותה של הזכות לפרטיות בעולם שבו דאטה פרטי הוא העמוד שסביבו סובבת הכלכלה הדיגיטלית; ללמוד על התופעות הפסיכולוגיות המלוות שימושים טכנולוגיים שונים, כמו חוסר העכבות המקוון או הנטייה לקיצוניות; להחצין את המאבק על הצורך לשמור על היכולת להבחין בין אמת ושקר בעולם של פוסט אמת ודיפ פייק; להבין מהם שווקים דו צדדיים ומה ההשלכות שלהם על מוצרי מידע. 

אתם צריכים להיות נכונים לדון בדרכים כיצד לאמץ טכנולוגיה, וביקורתיים בנוגע לשאלות לאן להטות אותה, כי אתם אלה שיודעים שטכנולוגיה לא מתקדמת באופן אוטומטי או צפוי מראש. מנעוריכם ועד כה ראיתם שתוך עשרים וחמש שנה טכנולוגיה יכולה להפוך מהבטחה להיות הדבר הפתוח והשוויוני ביותר שידעה האנושות, למפלצות ענק המונעות על ידי תאוות בצע של יחידים עוצמתיים. השקיעו זמן בלמידה על היחס בין מהפיכת החומרה למהפכת הקישוריות למהפכת הבינה המלאכותית - מה קושר ביניהן, מה מאפיין כל אחת מהן ומה אפשר ללמוד מזו לגבי זו. הקדישו מחשבה לשאלות מאקרו: מה יקרה למבנה של מדינות, למשטר הדמוקרטי, לכלכלה העולמית, לרוח האנושית, בעקבות חידושים טכנולוגיים. ובעיקר - הוו את ראש הגשר בין מי שמשתמשים בטכנולוגיה לבין מי שמקדמים, מפתחים ומעצבים אותה. בקיצור, ילידים דיגיטליים, פתחו לעצמכם תבונה דיגיטלית.

אם אתם משרתי ציבור, אתם צריכים להבין את הפער המובנה שבין טכנולוגיה לרגולציה אבל לא להרים ידיים מראש; ובעיקר, להבין את הפיתוי להשתמש בטכנולוגיה כאמצעי שליטה בציבור האזרחים ואת הצורך להימנע מכך ככל שניתן.  

אם אתם מנהלים, אתם צריכים להבין את המשמעות העמוקה של חדשנות ולא לאפשר לכל באזוורד ארוז באריזה חדשה עם טוויסט טכנולוגי לסחרר את ראשכם; אתם צריכים להבין את גודל האחריות באבטחת מידע שנאסף על ידכם ואת משמעות חובתכם להתייחס אל הלקוחות ביושר שאינו מנצל את הבורות הטכנולוגית שלהם.

אם אתם אורבניסטים, אתם צריכים לשאול את עצמכם ביושר האם פיתוח רכב אוטונומי שלא מוטמע בו תהליך קבלת החלטות שקוף או שקוף למחצה הוא דבר כדאי מבחינה חברתית, והאם ערים חכמות יהפכו לפילים לבנים בהיעדר מי שמסוגל לקשור באופן הדוק בין ההצעות הטכנולוגיות לצרכים בפועל.  

אם אתם חוקרים, אתם צריכים לשאוף לשנות את הכללים הנוגעים לאישור מחקרים העושים שימוש בדאטה פרטי בגלל ההבנה שמה שאפשר להסיק ממנו יכול להיות חודרני יותר מאשר דקירת הגוף לצורך בדיקת דם.

אם אתם הייטקיסטים, אל תשכחו שבטכנולוגיה כשלעצמה אין דבר המחייב לעשות טוב ושהצורך בשקילת שיקולים אתיים בפיתוח טכנולוגיה, בהטמעתה ובשימוש בה הוא משימה בוערת. בייחוד, משום שבחלק ניכר מן המרחבים אין רגולציה או חקיקה שיגדירו באופן בהיר גבולות מותר ואסור.

מי שיבואו בעקבותיכם יחקו אתכם. ואם היחס שלכם אל טכנולוגיה יהיה שטוח ופסיבי, שלא לומר רודף בצע או חסר אתיקה, כזה יהיה גם שלהם. זכרו גם שיש מיומנויות ש(כרגע) הטכנולוגיה לא תייצר, וביניהן הקשבה, תקשורת בינאישית, הערכה ואמפתיה, הכרה בשונות של אחרים, וגם - היכולת להיות מאמנים טובים. כי לכם יש כעת אחריות גם כלפי הצעירים החדשים, אלה שנכנסים וייכנסו בקרוב לשוק העבודה, ונושאים אליכם עיניים.  

בהצלחה, או כמו שנהוג לומר בטוויטר: הצלחתכם הצלחתנו.

פורסם לראשונה בדה מרקר.