קמפיין

האינסטיפאדה

| מאת:

ממש לנגד עינינו הופכות הרשתות החברתיות מאמצעי התקשורת החופשי ביותר שידעה האנושות לתשתית טרור עבור המון מוסת, לכלי להסלמת שנאה ורוע במקום לכלי להחלפת דעות וניהול ויכוח, לכלי למיצוי רווחים של חברות מסחריות וציניות במקום לנכס חברתי. יש כאן אינתיפאדה באינסטגרם. אולי בעתיד יקראו לה אינסטיפאדה.

הדבר השני שהסתבר הוא שאת כללי המשחק לא המדינה קובעת אלא חברה מסחרית. בפייסבוק, למשל, מדובר במונח המכובס "כללי הקהילה". החברה המסחרית יושבת בארצות הברית או בהודו, אבל בוודאי לא בישראל. כאשר מתפרסם מידע פוגע, או גזעני או חד צדדי ומוטה, לא תמיד פשוט לפנות ולבקש הסרה.

הדבר השלישי שהסתבר הוא שיצר לב האדם רע מנעוריו, אבל עוד יותר כאשר הוא פועל מול "מכונה": מול מכשיר סלולרי, או מחשב אישי או טאבלט. כשאין מדובר בשיחה פנים אל פנים הרבה יותר קל להביע דעות פוגעניות, גזעניות ושונאות זרים, בדיוק כמו שיותר קל למסור מידע פרטי שלא הייתי מעלה בדעתי לחלוק עם זרים ונעים גם לצפות שוב ושוב באותם סרטונים שבהם רואים מקרוב דקירות ופצועים ומתים, ולשתף.

כך, ממש לנגד עינינו הופכות הרשתות החברתיות מאמצעי התקשורת החופשי ביותר שידעה האנושות לתשתית טרור עבור המון מוסת, לכלי להסלמת שנאה ורוע במקום לכלי להחלפת דעות וניהול ויכוח, לכלי למיצוי רווחים של חברות מסחריות וציניות במקום לנכס חברתי. יש כאן אינתיפאדה באינסטגרם. אולי בעתיד יקראו לה אינסטיפאדה. ובמקום להתחמם ולבשל אוכל כולנו מסתובבים עם כוויות על האצבעות.

בעולם הסייבר יש מושג שנקרא "הנדסה חברתית", וכוונתו למצב שבו האקרים גורמים באמצעות מניפולציה פסיכולוגית לאנשים למסור מידע או לעשות פעולות אחרות שפוגעות באבטחת המידע שלהם. השיח האלים והמסית ברשתות החברתיות, בין אם הוא מביא אנשים לאחוז בסכין ולצאת לרצוח, או שהוא גורם לאחרים לפגוע בצורות אחרות בחפים מפשע, הוא סוג של "הנדסה חברתית" רעה מאד.

מה אפשר וצריך לעשות? ראשית, כדאי לזכור שמדובר בתקופת מעבר. יש להניח ולפעול לכך שחקיקה תתפתח ותעצב חלק מגבולות המותר והאסור ובצידה תבוא גם אכיפה.

שנית, יש להפנים שהעובדה שהיכולת להתבטא או לשתף במידע היא זמינה, לא מחייבת לעשות בה שימוש. בדיוק כפי שאין צורך להוריד כל אפליקציה שפוגעת בפרטיות, בדיוק כפי שאין צורך לצרוך פורנוגרפיה רק משום שהיא נמצאת ברשת, כדאי לחשוב טוב מה מעניין וחשוב לדעת, ומה לא הכרחי.

שלישית, חשוב להבין שהרשת זוכרת הכל. כל התבטאות מרושעת וכל שיתוף גזעני. הרשת זוכרת הן במובן יכולתן של רשויות אכיפת החוק להיפרע ממי שפרץ גבולות סבירים, והן במובן היכולת של אחרים להזכיר לנו התבטאויות לא ראויות.

ורביעית, יש להדגיש: לא מדובר במצב שאין לו פתרון. חלק מהפתרון הוא בידינו – מנסים לעשות לנו "הנדסה חברתית" שמניעה לאלימות והסתה? בואו נעשה "הנדסה חברתית הפוכה". אפשר, חשוב וצריך להתבטא ולהעלות פוסטים שזוכרים שמחר, אחרי הכל, נצטרך כולנו לשוב ולחיות כאן ביחד. ששנאה לא תביא אותנו לשום מקום, לא בעולם האמיתי ולא ברשתות.