חוות דעת

במיוחד בעת הזו, להגביל את מספר משרדי הממשלה

| מאת:

על רקע המשבר הכלכלי הנוכחי ובהתחשב באילוצים הפוליטיים המונחים בבסיס המגעים להקמת ממשלת האחדות הרחבה, קוראת הנהלת המכון הישראלי לדמוקרטיה לראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ, לכל הפחות לצמצם את מספר משרדי הממשלה ל-18, ולמנות יותר משר אחד למשרד

Flash 90

על רקע המשא ומתן להקמת ממשלת אחדות רחבה בעלת מספר רב של שרים ומשרדי ממשלה חדשים, יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופ' קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר וסגנית נשיא למחקר במכון שיגרו היום מכתב לרה"מ נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ודרשו להימנע משינוי חוק יסוד: הממשלה המגביל את מספר שרי הממשלה ל-19.

פלסנר ופלוג מציעים כי גם אם יורחב מספר השרים, יש לעשות זאת תוך צמצום משמעותי של מספר משרדי הממשלה, לכל היותר ל-18 משרדים. מהלך שיוביל לחסכון כספי ציבור והגברת יעילות עבודת הממשלה. 

במכתב מציינים השניים כי על רקע המשבר הכלכלי והעלייה החדה במספר דורשי העבודה, על פי הערכת משרד האוצר, צמצום ל-17 משרדי ממשלה יחסוך למשק באופן ישיר לפחות כ-800 מיליון שקלים בשנה. כאשר מרכיב ההוצאה על שכר ותפקידי מטה יכול להגיע ל-45% מתקציב משרד ממשלתי, ועל כן ברורה התועלת שבסגירת ואיחוד משרדים. בחינת החלופה המוצעת לפיה נישאר עם מספר שרים גבוה, אך עם מספר משרדים מצומצם תוביל לחיסכון משמעותי של כ 700 מיליון שקלים בשנה.

"אף שעמדתנו העקרונית היא כי יש להקים ממשלה מצומצמת גם מבחינת השרים", מציינים פלסנר ופלוג כי, "אנו מודעים היטב לאילוצים הפוליטיים ומציעים חלופה הנותנת מענה לצורך זה,ס אך בה בעת מצמצמת את הנזק התקציבי והמבני לממשלה ולשירות הציבורי. המודל שאנו מציעים, המקובל גם במדינות אחרות, מאפשר למנות יותר משר אחד למשרד כאשר תחומי האחריות והסמכויות ברורים. הקטנת מספר משרדי הממשלה פירושו הקטנת ביורוקרטיה, ייעול הליכים- והגברת האפקטיביות והמשילות. אלה בדיוק הצעדים המתבקשים בוודאי בימים אלה של אי וודאות תעסוקתית של יותר ממיליון אזרחים".

בתוך כך, במכון הישראלי לדמוקרטיה מציינים, כי בשני העשורים האחרונים גדלו מספר משרדי הממשלה באופן חסר תקדים: בשנת 1961 היו18 משרדי ממשלה; בשנת 2001 - 23 משרדי ממשלה; ועם הקמת הממשלה הנוכחית בשנת 2015 כבר היו 29 משרדי ממשלה.