התיקונים הנדרשים בשיטת הממשל הישראלית - מלאכת הרכבת הקואליציה

קמפוס המרכז הבינתחומי, רח' כנפי נשרים, הרצליה

בית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה והמכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף פעולה ייחודי לקראת בחירות 2019: מהם הליקויים בשיטת הממשל וכיצד נתקן אותם? אילו מרכיבים חיוניים להצלחת השיטה ואסור לפגוע בהם? סדרת מפגשים לסטודנטים ולקהל הרחב.

להלן סיכום עיקרי הדברים מהמפגש:

ח"כ ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה אמרה בפתח המפגש, כי: "אפשר לנצח אם נאחד כוחות משום שתיווצר דינמיקה חיובית. אנשים מסתכלים עלינו ורואים את שברי המפלגות שמתמודדות וחשים שאין תקווה לשינוי. כל אחד ממנהיגי המפלגות שעל המגרש מוכשר, אבל כולנו צריכים לשים את האגו בצד כדי לעשות מהפך לטובת מדינת ישראל".

לבני ציינה גם, כי "אחרי הבחירות, יש להעביר חוק שראש הרשימה הגדולה הוא ראש הממשלה. כך בעתיד ייווצרו שני גושים, ונחסוך את מצעד הסחטנויות שקורה לפני ואחרי הבחירות. אנחנו נמצאים במצב שראש ממשלה מרכיב את הממשלה, אבל אין מפלגת שלטון. המפלגות הסקטוריאליות מקבלות יותר, והמפלגה הגדולה מייצגת פחות את המצביעים שלה. אני מכירה את עמדותיו של נתניהו, אבל הוא משלם מס לבית היהודי ומזיז את כל הממשלה לימין הקיצוני. כך קורה גם עם המפלגות החרדיות".

עוד אמרה לבני, כי היא מציעה להעביר חוק שיגביל את כהונת ראש הממשלה לשתי קדנציות כדי למנוע שחיתות במקרה של ראש הממשלה הנוכחי לא מדובר רק על הזמן שהוא נמצא בשלטון אלא במה שהוא עושה למוסדות אכיפת החוק: "אנחנו עדים למתקפה על מוסדות שלטון החוק והדמוקרטיה. השאלה היא לא מה יחליט היועץ המשפטי לממשלה, אלא האם יישאר מוסד ייעוץ משפטי לממשלה שהוא עצמאי ולא מאוים ומגומד. אם ראש הממשלה טוען שמערכות אכיפת החוק והמשפט תופרות תיקים, מה יגיד אחרון העבריינים?"

במסגרת המפגש הציגו ד"ר אסף שפירא וד"ר מעוז רוזנטל מודלים שונים של תיקונים לשיטת הממשל והרכבת הממשלה, ובהן את המודל של חוק "ראש המפלגה הגדולה הוא ראש הממשלה" והתייחסו לאפשרות של בחירות מחוזיות.