סקירה

נשים בפוליטיקה 2017

| מאת:

הילארי קלינטון כשלה להפוך לנשיאה הראשונה של ארה"ב. בברזיל ובדרום קוריאה הודחו נשיאות מתפקידיהן על רקע פרשיות שחיתות. לעומת זאת, שלוש מהמדינות המרכזיות באירופה מונהגות כיום על-ידי נשים: אל אנגלה מרקל (גרמניה) וביאטה שידלו (פולין) הצטרפה השנה תרזה מיי (בריטניה). נשים נבחרו לראשונה לשליטוֹת בטייוואן ובמיאנמר, ובסך הכל 18 מדינות בעולם מונהגות כיום על-ידי נשים.

גם ברמת הייצוג של נשים בפרלמנטים, נמשכת מגמת השיפור. בפרלמנטים של 33 מדינות יש כיום ייצוג נשי של שליש לפחות. לצורך השוואה, בשנת 2010 הנתונים המקבילים היו 17 פרלמנטים ובשנת 2000 – שישה פרלמנטים בלבד. המפה להלן מראה את שיעור הייצוג של נשים בפרלמנט במדינות העולם. הנתונים מעודכנים לדצמבר 2016. במדינות בהן יש שני בתי פרלמנט הנתונים מתייחסים לבית התחתון.

אחוז הנשים בפרלמנטים (דצמבר 2016)

אצלנו – הייצוג הנשי בכּנסת ברמת שיא

ביוני 2016, לאחר מינויו לתפקיד שר הביטחון, התפטר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) מתפקידו כחבר כנסת ואת מקומו תפסה יוליה מלינובסקי. עם השבעתהּ לתפקיד, גדל מספר חברוֹת הכנסת ל-33, שיא נוסף בשרשרת שיאים של ייצוג נשי פרלמנטרי שנרשמו בשנים האחרונות.

מאז שנת 1999 חל גידול ניכר במספר חברוֹת הכּנסת. בבחירות 2015 נבחרו לכנסת מספר שיא של 29 נשים, וכיום כאמור מכהנות 33 נשים – יותר מרבע מחברי הבית. הסיעה שיש בה כיום את מספר הנשים הרב ביותר בכנסת היא המחנה הציוני: 9 מתוך 24 חברי הסיעה. סיעת הליכוד כוללת כיום 7 נשים מתוך 30, כולנו 4 מתוך 10 ויש עתיד 3 מתוך 11. מרצ היא היחידה מבין סיעות הכּנסת שקיים בה רוב נשי – 3 מתוך 5. לעומת זאת, שתי סיעות הדירו נשים ולא שילבו אותן אפילו כמועמדוֹת ברשימות שלהן: ש"ס ויהדות התורה. 

מספר חברוֹת הכנסת

השוואה של שיעור הייצוג הנשי בכּנסת עם ייצוגן בפרלמנטים של מדינות ה-OECD מראה כי ישראל ממוקמת (נכון לדצמבר 2016) במקום ה-20 מתוך 35. הממוצע של שיעור הייצוג הנשי במדינות ה-OECD נמצא בעלייה הדרגתית כמעט רציפה. מגמה בולטת נוספת הוא צמצום הפער של ישראל מממוצע ה-OECD.

שיעור הנשים הפרלמנט, ישראל לעומת ממוצע מדינות OECD

מקור: חישובי המחבר בהסתמך על איגוד הפרלמנטים הבינ"ל, www.ipu.org

ומה קורה בזירות הממשלה והשלטון המקומי?

בישראל, מעולם לא ישבו יותר מ-4 נשים סביב שולחן הממשלה. הממשלה הנוכחית החלה את דרכה עם שלוש שֹרות בלבד (איילת שקד, מירי רגב וגילה גמליאל). עם הצטרפותה של ישראל ביתנו לממשלה בשנת 2016 מונתה סופה לנדבר לשרת הקליטה ומספר הנשים בממשלה עומד כיום על 4 מתוך 23 (17%). זהו אחוז נמוך באופן יחסי ועומד בניגוד למגמה בדמוקרטיות רבות שבהן עלה הייצוג הנשי בממשלות. ניתן לראות מטה, את ההרכב הנוכחי של הממשלות ב-10 דמוקרטיות, לפי חלוקה מגדרית. הקבינט החדש של טראמפ בולט בייצוג הנמוך של נשים – רק שתיים מתוך 15. בשוודיה יש כיום רוב נשי בממשלה ובקנדה ובצרפת יש ממשלות עם שוויון מגדרי.

ההרכב המגדרי של ממשלות (מרץ 2017)

בזירה המקומית לא חל בשנה האחרונה שינוי בייצוגן של נשים והוא נותר נמוך. בחינה של ראשי 40 הערים הגדולות בישראל חושפת שמאז 1989 כיהנו בתפקיד זה רק שתי נשים. שתיהן נבחרו לראשונה בבחירות של 1998. מרים פיירברג מכהנת כראשת עיריית נתניה ברציפות מאז אותה שנה. יעל גרמן כיהנה כראשת עיריית הרצליה עד ראשית 2013, כאשר התפטרה מראשות העירייה לטובת התמודדות לכנסת במסגרת מפלגת יש עתיד. כיום פיירברג היא אפוא ראשת העירייה היחידה מבין 40 הערים הגדולות. מלבדה, נבחרו בבחירות האחרונות יעלה רקליס לראשות עיריית יהוד-מונוסון וליזי דלריצ'ה לראשות מועצת גני תקווה. בבחירות מיוחדות שנערכו ב-2015 באור יהודה נבחרה לראשת העיר ליאת שוחט.