מאמר דעה

מדיניות הפרטיות החדשה של וואטסאפ- היפרדו לשלום מהפרטיות שלכם

מדובר בדרון חלקלק שיסייע לקונצרן של פייסבוק לאסוף עוד ועוד מידע על כולנו, שיעובד וישמש להתאמת תכנים שיווקיים וגרוע מכך- לשלול כל עצמאות מחשבתית פוליטית אינדיבידואלית. הפתרון הוא התערבות ממשלתית ועדכון חוק הגנת הפרטיות המיושן יחד עם מחאה צרכנית רחבה

Shutterstock

"קראתי את תנאי השימוש ואני מאשר את כולם".

נשמע מוכר? אם נודה על האמת, רובנו כלל לא טורחים לקרוא את תנאי השימוש באפליקציות (יישומונים) כשאלו קופצים לנו רגע לפני שאנחנו עושים בהן שימוש. ואם בהודעות האלה אנחנו בקושי מתעמקים, מה הסיכוי שנקרא עדכון לתנאי שימוש ביישומון שאנחנו כבר מכירים, משתמשים, ויש שיעידו שגם מכורים לו? התשובה היא סיכוי נמוך, ואפילו מאוד.

אז הנה בקצרה תנאי השימוש שאישרנו רובנו כלאחר יד ובהיסח דעת בשבוע האחרון, כשוואטסאפ עדכנה את מדיניות הפרטיות שלה והציבה בפני משתמשיה בחירה: או לאשר את השינויים עד ל-8 בפברואר כדי להמשיך להשתמש ביישומון, או לעזוב את שירות המסרים הפופולארי.

וואטסאפ אומנם ממשיכה להצהיר שכיבוד פרטיות המשתמשים הוא "חלק מה-DNA של היישומון מאז הקמתו", אבל באותה נשימה מבהירה שהיא חוברת לפייסבוק, שרכשה אותה בתחילת שנת 2014, כדי להציע "חוויות ואינטגרציות בין האפליקציות והמוצרים" של החברה האם. מאחר שהמודל העסקי הידוע של פייסבוק הוא מעקב אחר משתמשיה, המשפט הזה צריך להדליק לכולנו נורה אדומה.

המשמעות היא שוואטסאפ תעביר מעתה לפייסבוק ולחברות שתחתיה (דוגמת אינסטגרם ואוקלוס, חברת המציאות המדומה) את המידע שהמשתמש מספק בעצמו, מידע שהיא לומדת מפעילותו וכזה שהיא מקבלת אודותיו מחברות אחרות. כך תוכל פייסבוק לאחד את המידע האישי של המשתמש מהמוצרים השונים שלה ולמקסם את הידע שלה עליו. אומנם הפרקטיקה של איסוף המידע האישי והעברתו לשלל חברות פייסבוק האחרות אינה חדשה והייתה נהוגה כבר משנת 2016, אולם עתה לא ניתנת למשתמשים אפשרות להתנגד לו ולהמשיך בכל זאת לעשות שימוש בשירות.

המידע שנאסף ומועבר כולל את מספר הטלפון, השם, תמונת הפרופיל והסטטוס האישי שמעדכן המשתמש בעצמו, אופן השימוש ביישומון, רשימת אנשי הקשר, רמת הטעינה של הסוללה, חוזק האות, שפת השימוש ואזור הזמן, כתובת IP ומיקום. לפחות תוכן ההודעות נותר (בינתיים) מוגן ומוצפן.

למה זה צריך להטריד אותנו? גם אם איסוף המידע המתואר עכשיו נראה סביר לעומת המחיר שבמעבר לשירות שליחת מסרים אחר, שמרבית אנשי הקשר שלנו לא משתמשים בו, מדובר במדרון חלקלק. 

הניסיון מלמד שבכל הקשור למידע אישי, התיאבון של פייסבוק אינו יודע שובע. איסוף כמה שיותר מידע אישי ועיבודו הוא בבסיס המודל העסקי של פייסבוק, כמו גם של ענקיות הטכנולוגיה האחרות, כמו אמזון וגוגל, ומטרתו ליצור פרופיל אישיותי מדויק של כל אחד מאתנו. הפרופיל הזה משמש להתאמת פרסומות ותכנים שיווקיים ייחודיים לכל משתמש, אך ניתן גם להתאים באמצעותו מסרים פוליטיים או להמליץ על השתייכות לקבוצות בפייסבוק, ובכך לעצב את התפיסה העצמית והפוליטית של האינדיבידואל ולהוביל, בסופו של דבר, לשלילת יכולת הבחירה וההחלטה העצמאית של הפרט. מדינות זרות כמו רוסיה, קבוצות קיצוניות (ממש כמו אלו שהובילו להשתלטות על מעוז הדמוקרטיה בארה"ב) ותנועות פוליטיות, נהנות כבר היום מכלים אלו.   

רק התערבות ממשלתית ותגובה צרכנית משמעותית יביאו לשינוי פרקטיקות אלו.

באירופה ההתערבות הממשלתית בדמות חקיקת הפרטיות העדכנית והמקיפה מונעת מוואטסאפ להעביר מידע אישי לפייסבוק ולחברות הבנות שלה. אזרחי ישראל, עם חוק הגנת פרטיות משנת 1981, רשות הגנת פרטיות נעדרת סמכויות ענישה משמעותיות ותיקוני חקיקה מדשדשים, יכולים להסתכל מהצד בקנאה ולחפש חלופות. טלגרם ו-וויבר (Viber), לדוגמה, מספקות שירותים חינמיים דומים לשירות שמספקת וואטסאפ, מבלי לעשות שימוש במידע אישי. דוגמאות נוספות הן Threema וסיגנל (Signal), שאף נחשב כיום לשירות המסרים המיידיים המאובטח ביותר. רק השבוע, אגב, הצטרפו אליו כמאה אלף משתמשים חדשים, כנראה בעקבות עדכון מדיניות הפרטיות המדובר.  

בהיעדר שינוי חקיקה משמעותי, רק מחאה צרכנית רחבה תבהיר לפייסבוק ודומותיה שכיבוד הזכות לפרטיות של המשתמשים לא יכולה להיות עוד סיסמה ריקה מתוכן, ושהגיע הזמן ליישמה.