חוות דעת

העלאת המימון למפלגות מצויה בניגוד עניינים ופוגעת בשלטון החוק

| מאת:

בהמשך לאישור העלאת סעיף המימון למפלגות בוועדת הכנסת עתה, שלחו חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר אסף שפירא וד"ר גיא לוריא, חוו"ד הקוראת להתנגד להצעה להגדלת המימון הציבורי באמצעות עקיפת הוועדה הציבורית.

"זהו מהלך נפסד המעודד את הרשימות והסיעות להתנהל בצורה בזבנית ולא אחראית. בדיוק בגלל ניגוד העניינים שבו מצויות הסיעות, ניתנה לוועדה הציבורית הסמכות לקבוע את שיעור יחידת המימון".

החוקרים מציינים כי בשנת 2017 הגדילו המפלגות את המימון החודשי השוטף שכל מפלגה מקבלת ב-20%; ולקראת הבחירות לכנסת ה-23, שנערכו ב-2020, הוגדל מימון הבחירות בכ-31%, שהם כ-56 מיליון שקל (לכל המפלגות ביחד). לפי ההערכות, ההגדלה הנוכחית עליהן הסכימו מפלגות הקואליציה והאופוזיציה, צפויה להגדיל את מימון הבחירות לפי הפרסומים בכ-20%, שהם כ-30-35 מיליון שקל (לכל המפלגות ביחד).

בפתח הדברים, מסבירים החוקרים כי הצעת החוק מבקשת להגדיל את המימון לא על ידי שינוי שיעור יחידת המימון (שנמצא בסמכות הוועדה הציבורית) אלא על ידי תיקון החוק כך שכל סיעה או רשימה תקבל יותר יחידות מימון. זאת רק לשם עקיפת הוועדה הציבורית שהיא בעלת הסמכות לפי חוק לקבוע את שיעור יחידת המימון.

לדבריהם, מהלך זה נעשה מתוך ניגוד עניינים מובנה וברור, שיש בו פגיעה בשלטון החוק על ידי שינוי  תכוף של כללי מימון הבחירות תוך כדי ההחלטה לצאת לבחירות. אם דרושה העלאה של המימון הציבורי, יש לעשות זאת בדרך המלך, על ידי פנייה לוועדה הציבורית וקבלת החלטה בנדון על ידי הוועדה, ולא ב"מחטף" זמן קצר לפני התפזרות הכנסת.

לפרטים נוספים:

נגה גולדפינגר-הרן

דוברת המכון הישראלי לדמוקרטיה

052-8583773