חוות דעת

חוק ה"פייק ניוז"

| מאת:

המכון הישראלי לדמוקרטיה לקראת ההצבעה על חוק אסדרת הערוצים הייעודיים: "תהליך חקיקה חפוז שיביא ל"פייק ניוז" ופגיעה בפלורליזם התקשורתי"

לקראת ההצבעה הצפויה היום בוועדה המיוחדת, על החוק לאסדרת הערוצים הייעודיים בתקשורת, נשלחה חוות דעת מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה, הקוראת לעכב את ההצבעה ולאפשר דיון עומק בחקיקה.

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, מסבירה כי החקיקה עושה שינויים מרחיקי לכת בשוק התקשורת, מבלי שהתקיים בהם דיון רציני ונעשתה עבודת מטה מסודרת לגבי ההיתכנות הכלכלית של ההצעה החדשה, המבוססת על הצעת חוק בת שלוש שורות. עצם העובדה, שהפעם הראשונה שיוצג נוסח החוק הסופי, תהיה רק במהלך ההצבעה מבלי שניתנה האפשרות לגורמים השונים להגיב ולהעיר עליו, היא בלתי תקינה.

שוורץ אלטשולר מונה כשלים חמורים בחוק ובהנחות היסוד שלו, ובהם הכוונה להוריד את הרגולציה בנושא החדשות, כך שהמחויבות המרכזית תהיה רק לכללי אתיקה מינימליים. הקמה של המון ערוצים עם תקציבים נמוכים, תביא לתחרות על ליבו של הקהל ולפניה למכנה המשותף הרחב ביותר על מנת למשוך מפרסמים. כך, במקום פלורליזם בתקשורת, עלולה הצעת החוק להדיר את קבוצות הקצה בחברה. האלטרנטיבה היא הזרמת כספים מגורם בעל אינטרס פוליטי או כלכלי.

שוורץ אלטושלר מוסיפה בהקשר זה, כי החוק מאפשר לגורמים זרים להחזיק ב-75% מערוץ טלוויזיה, דבר שראוי לדיון משמעותי בהתחשב בעובדה, כי במדינות רבות וביניהן: אוסטרליה, קנדה, צרפת, ארה"ב וספרד, מוטלות מגבלות משמעותיות על בעלות כזו. לא ברור, מדוע בחרו יוזמי החוק להכניס תיקון זה, שאין לו קשר למשל לערוץ 20, שגורלו עומד על הפרק.

שוורץ אלטשולר, טוענת גם, כי הורדת הרגולציה מתמקדת בשוק החדשות, שדווקא בו נדרשת השקעה תקציבית ואיתנות כלכלית, על מנת לאפשר עמידה נגד תביעות דיבה והשקעה בתחקירים שאורכים זמן רב. אישור החוק במתכונתו המסתמנת יגרום לכך, שמי שמבקש "להילחם בפייק ניוז", יצור שוק שבו יפעלו כלי תקשורת חלשים שאין להם את הזמן והיכולת לבדוק את העובדות או כלי תקשורת "מטעם" בעל הון כזה או אחר.

מצ"ב חוות הדעת המלאה הכוללת השוואה בינלאומית: