מאמר דעה

קבוצות הפייסבוק הן קרקע פוריה לתאוריות קונספירציה

| מאת:

הדינמיקה בקבוצות הפייסבוק הסגורות היא מצע להפצת קונספירציות וחדשות כזב. יכולת השכנוע בהן עצומה, והן הופכות לפצצה מתקתקת בידי גורמים המבקשים לזרוע חוסר אמון במוסדות הדמוקרטיים

Shutterstock

דונאלד טראמפ, נשיא ארצות הברית היוצא, סולק מן העיר הדיגיטלית לאחר המתקפה הפיסית על הקונגרס. אגרוף הברזל הופעל נגדו ונגד מה שהוא מייצג בתקופה האחרונה: קונספירציה אדירת ממדים שהתגלגלה ברשתות החברתיות לגבי זיופי תוצאות הבחירות בארצות הברית, תחת השם "הפסיקו את הגניבה". כעת נדרש הפוסט מורטם: כיצד התרחשה דינמיקת ההסלמה הזאת שהובילה ממילים, לשכנוע ולמעשים?

חוקרים מובילים בתחום חקר הרשתות טוענים כבר כשלוש שנים שמקורה של ההסלמה הוא בתופעה הנקראת "קבוצות פייסבוק". אלגוריתמיקת השימוש ברשתות החברתיות, כלומר דפוסי המידע שאליו חושפת אותנו הרשת החברתית, השתנו בשנים האחרונות. אחרי המשבר שנוצר בבחירות 2016 בארצות הברית, החליטה פייסבוק ב-2018 להנמיך את החשיפה שלנו למידע מכלי תקשורת ודפים מסחריים ולהגביר את חשיפתנו למידע המגיע מחברים ומשפחה. זאת, במטרה להחזיר את הרשת החברתית להיות יותר כלי לתקשורת בין-אישית, ופחות לוח מודעות של תקשורת המונים. בשל כך, קבוצות פייסבוק נתפסו כנמל מבטחים ליצירת קהילות מצומצמות בעלות עניין דומה שבהן אפשר לתקשר עם מספר מצומצם של אנשים ולראות בהם חברים או שותפים לדעה ולדרך.

אבל, דווקא המאפיינים האלה - הקהילתיות והשותפות - הפכו להיות מקור רעה משמעותי. הדינמיקה שנוצרה היא שהקבוצות הן המצע הטוב ביותר להפצת קונספירציות ומידע לא נכון, שמתחיל מחוץ לפייסבוק, למשל בקבוצות וואטסאפ או ברשתות שהן בית לתוכן קיצוני כמו GAB ו-4chan, מופץ בקבוצות פייסבוק סגורות, ודרכן אל חשבונות פרטיים בפייסבוק, וחוזר חלילה. העניין הוא שיכולת השכנוע כאשר אנשים מקבלים מידע מאנשי קשר, מבני קבוצה וממי שהם רואים בהם מקורות חבריים ומהימנים, היא עצומה.

על המבנה הזה יושבים קמפיינרים פוליטיים ומכחישי חיסונים, חברות פרסום ושיווק וגורמים המבקשים לזרוע חוסר אמון במוסדות הדמוקרטיים. אלה יכולים לקיים קואורדינציה בין קבוצות שונות, כך שהפצת מסר מסוים מקבלת תהודה ענקית אבל מנוהלת למעשה על ידי מספר קטן של אנשים.

בנוסף, אחד הממצאים המעניינים והמטרידים בארצות הברית הוא המתאם שניתן למצוא בין מי שמאמין בזיופי בחירות לבין מי שגם מכחיש את הצורך לחבוש מסיכה ומתנגד לחיסוני קורונה. איך זה קורה? ובכן, הנה התסריט, הדמיוני למחצה אבל המשקף היטב את המציאות: נניח שהצטרפתם לקבוצה בשם "לא מפחדים יותר". אם אתם אמריקנים, תתנוסס בתמונת הפרופיל של הקבוצה תמונתו של צפרדע שעד אז לא הכרתם ושמו "פפה הצפרדע" (והפך להיות סמלם של הניאו-נאצים) ותלמדו מה פירוש המושג Q-Anon (כת המאמינה שקבוצת פדופילים שולטת בעולם). אם אתם ישראלים, תראו את תמונותיהם של מנדלבליט ושל אהרון ברק וידיהם מלאות דם, תבינו מדוע התיקים של נתניהו הם תפירה של כמה משפטנים ב"דיפ סטייט" ותשתכנעו שבבחירות האחרונות הימין הפסיד מנדטים לאחר שאורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות, הסתגרה בחדר עם השופט הנדל למשך כמה שעות. המעניין הוא שדי מהר תקבלו הצעה מפייסבוק, המבוססת על תחומי העניין שלכם ועל ניתוח העדפות של אנשים בעלי פרופיל דומה לשלכם, להצטרף לקבוצה נוספת שנקראת "החדשות האחרונות בנושא רפואה אלטרנטיבית", שבה תיחשפו לתכנים של "קורונה היא בסך הכל שפעת", והבטחות שמי שיתחסן יסבול מצמיחת זנב או פגיעה בפוריות.

לקראת אוקטובר האחרון, הפסיקה פייסבוק להמליץ באופן אקטיבי על קבוצות קונספירטיביות, אבל מי שתיכנס ללשונית של Discover בפייסבוק, תמצא את ההמלצות האלה הקושרות בין קבוצה לקבוצה. הרשתות החברתיות לא יצרו תיאוריות קונספירציה, אבל העיצוב שלהן נותן את המכניזם להגיע לקהלים גדולים מהר יותר, לסחוף ולהקצין אנשים חדשים. אם תהיתם מהיכן מגיעה התיאוריה שלפיה משתילים צ'יפים בגוף בזמן החיסונים לקורונה, התשובה היא - מאותו מקור שממנו מגיעות תיאוריות "טראמפ בעצם ניצח".

ומה הקשר לבחירות אצלנו? קבוצות הפייסבוק של מפלגות שונות, ובראשן הליכוד, מתרבות כפטריות אחרי הגשם. לליכוד, לפי הערכות של חוקרים, קיימות כמאתיים קבוצות נפרדות, חלקן מיועדות ליצור תמיכה בראש הממשלה ואחרות ליצור אנטגוניזם כלפי מתחריו. בחלקן עשרות אלפי חברים, וכמה עשרות מהן מנוהלות אישית על ידי גורמים היושבים בלשכת נתניהו. חלק מהתכנים בקבוצות האלה מזכירים ואפילו מהדהדים את מה שהוביל למהומה שאיימה על הדמוקרטיה האמריקנית. אם ללמוד מהניסיון בארצות הברית, הרי שבאופן פרדוקסלי מבצע החיסון המרשים שאותו מוביל ראש הממשלה עשוי להיות בסכנה דווקא בגלל הטקטיקות שאותן נוקטים חלק מתומכיו כדי לשכנע בוחרים שה"דיפ סטייט" מנהלת את המדינה.

קבוצות הפייסבוק הסגורות ישפיעו על הבחירות הקרבות אצלנו בעוצמה שקשה לצפות עדיין. אם ללמוד מהניסיון האמריקני מדובר בפצצה מתקתקת והאחריות לטפל בה איננה רק על חברת פייסבוק אלא גם על המתמודדים ובעיקר על ועדת הבחירות. חובה על ועדת הבחירות לקבוע כבר עכשיו כללים. למשל, קבוצות פייסבוק בגודל של למעלה מאלף חברים צריכות להפוך, אוטומטית, לקבוצות שיוגדרו "ציבוריות". נדרשת שקיפות לגבי הניהול ולגבי החברות בקבוצות האלה ומנהלי הקבוצות האלה צריכים להיות אחראים באופן אישי לתכנים המועלים בהם. יש לדרוש ממנהלי הקבוצות לתייג באופן ברור את הנושאים שבהם הן עוסקות, כי זאת הדרך היחידה שתמנע מקבוצת "קריית מלאכי החלפות וטרמפים", להפוך לאחת מרשתות ההדהוד של קונספירציות פוליטיות. כאשר כמה קבוצות מנוהלות על ידי אותו חשבון, צריך לתבוע אחריות מיוחדת, משום שזו הדרך לאתר מאמצים מתוזמרים להצפה בתוכן מסוים. והחשוב ביותר, צריך להבין שהמלצות מבוססות אלגוריתמים, וגם הפיצ'ר שנקרא "דפים קשורים", מובילים אנשים אל קונספירסי-לאנד. את אלה צריך לתבוע מהקמפיינים ומפייסבוק להפסיק לאלתר, ובוודאי לאסור להציע אותם כשמדובר בתוכן שקשור לבחירות או למגיפה.

פורסם לראשונה בדה מרקר.