סקירה

מה מבדיל את ממשלת החירום של "חרבות ברזל" מזו שהוקמה במלחמת ששת הימים?

| מאת:

גנץ, איזנקוט, סער, טרופר ושאשא-ביטון מצטרפים לממשלה ה-37, שבכך תשבור שיא בגודלה: 39 שרים. כל החמישה יכהנו ללא תיק, בדגם דומה לממשלת החירום שהוקמה ב-1967.

Photo by Yonatan Sindel/Flash90

ארבעה ימים מאז השבת הנוראית של ה-7 באוקטובר 2023, סיכמו בנימין נתניהו ובני גנץ על הצטרפותה של המחנה הממלכתי לממשלת חירום. ב-12 באוקטובר 2023 צפויה הכנסת לאשר את כניסתם של חמישה שרים לממשלה: גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, חילי טרופר ויפעת שאשא-ביטון. גנץ יהיה חבר בקבינט מלחמה מצומצם, לצד נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, בעוד שאיזנקוט יהיה במעמד של משקיף. כל החמישה יכהנו כשרים בלי תיק, בדגם שמזכיר את ממשלת החירום שהוקמה ערב מלחמת ששת הימים. אז הצטרפו שני שרי גח"ל לממשלתו של לוי אשכול כשרים בלי תיק (בנוסף למשה דיין, נציג רפ"י אשר מונה לשר הביטחון).

ובכל זאת, הנסיבות כיום נבדלות מאלו של 1967 בשתי נקודות חשובות:

ראשית, ממשלת החירום של 1967 נתפסה כממשלת אחדות: נכנסו אליה גח"ל, שהייתה סיעת האופוזיציה הראשית ורפ"י, שנתפסה אף היא כיריבה לסיעת השלטון. הפעם, לא נכון יהיה להתייחס אל ממשלת החירום בתור ממשלת אחדות, כיוון שיש עתיד, סיעת האופוזיציה הראשית, לא הצטרפה.

שנית, ב-1967 מנתה הממשלה 18 שרים, והיא גדלה ל-21 עם הרחבתה לממשלה חירום. לעומת זאת, הממשלה הנוכחית מונה ערב הרחבתה 34 שרים (השנייה בגודלה בהיסטוריה) ומחר היא תתפח לממדים חסרי תקדים של 39 שרים! בכך היא תשבור שיא של כל הזמנים.