התיקונים הנדרשים בשיטת הממשל הישראלית - כנסת-ממשלה-בית משפט: כיצד מסדירים את היחסים?

קמפוס המרכז הבינתחומי, רח' כנפי נשרים, הרצליה

בית הספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה והמכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף פעולה ייחודי לקראת בחירות 2019: מהם הליקויים בשיטת הממשל וכיצד נתקן אותם? אילו מרכיבים חיוניים להצלחת השיטה ואסור לפגוע בהם? סדרת מפגשים לסטודנטים ולקהל הרחב.
בהשתתפות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי והיועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון.

להלן סיכום עיקרי הדברים מהמפגש:

עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "הדיונים בחקירות רה"מ מתנהלים בצורה אינטנסיבית, ואנו נמצאים בישורת האחרונה. לא הייתה מריחת יתר ולא האצת יתר, אלא תהליך עבודה מסודר. העמדות נשמעות והדיונים מתנהלים, והיועמ"ש יקבל את החלטתו בהקדם. יש כאלה שמנסים לומר ליועץ המשפטי לממשלה מה לעשות או מה לא לעשות. אפשר לבקר את היועמ"ש, אך שום התקפה, מכל כיוון שהוא, לא תשנה את החלטתו. ההתקפות הללו משדרות מסר בעייתי לציבור, שמאבד את האמון במערכת החוק".

בנוגע לתפקידם של שומרי הסף ציין נזרי כי: "הסיבה העיקרית לכך שאין חוק שמסדיר את תפקיד היועמ"ש, היא ויכוח על מהות תפקידו – האם הוא אכן רק יועץ, או לא. במערכת היחסים העדינה שבין הרשויות, חייב שיהיה כוח עצמאי שיוכל להציב קו אדום לדרג הפוליטי. זכות הווטו חשובה לתפקוד היועץ, אך יש להשתמש בה בזהירות רבה. אנחנו לא משרתים את הממשלה, אך חלקים בציבור שוכחים שחלק מתפקידנו הוא לסייע לממשלה, גם אם יש סוגיות שנויות במחלוקת ציבורית או פוליטית". נזרי הוסיף כי "לרשות המבצעת יש אחריות וסמכות אבל מצד שני הרשות המבצעת היא לא כל יכול, היא כוללת בתוכה את שומרי הסף שתפקידם להציב את הגבולות והקווים האדומים, ואנחנו עושים זאת ללא מורא".

באשר לחוק הלאום ציין נזרי: "אנחנו לא חושבים שיש לפסול את חוק הלאום. שתי הנקודות המשמעותיות שהיוו מכשול ליכולת שלנו להגן עליו- סעיף 7ב' לפיו ניתן להפלות אדם בקבלת ליישוב מסוים על רקע לאומו, ויצירת המדרג בין יהודית ודמוקרטית תוקנו, ותיקונים אלה מאפשרים לנו להגן על חוק הלאום.

עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת: "תפיסת ההפעלה של הייעוץ המשפטי לכנסת היא לא של שחקן וטו בזירת החקיקה. למעט מקרה אחד שנגע לניסיון להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לחקר ארגוני השמאל. אני לא חושב שנכון לתת לנו, הפקידות המשפטית הבכירה להתגבר על הצבעתם של חברי הכנסת".

ינון הוסיף כי: "באופן אישי, אני יותר מוטרד מיחסי כנסת-ממשלה מאשר מיחסי כנסת-בית המשפט. דווקא בית המשפט העליון, שמואשם לא פעם על ידי חלק ניכר מחברי הכנסת בפגיעה בכנסת, הוא זה שבאופן פרדוקסלי מגן על הכנסת מפני הממשלה. על הייעוץ המשפטי של הכנסת מוטלת האחריות לסייע לח"כ חנין זועבי, מצד אחד לח"כ בצלאל סמוטריץ' בעת ובעונה אחת, גם אם היוזמות שלהם מסכלות אחת את השניה, אבל לנו כמשפטנים זה לא צריך לשנות".

באשר לחוק הלאום ציין ינון כי: "אנו, כייעוץ המשפטי של הכנסת, נגן על חוק הלאום בבית המשפט. אולם אין זה גורע מהשאלה המקדמית לגבי סמכותו של בית המשפט לדון בחוקי יסוד״.