חוות דעת

הליך מינוי ראש השב"כ הבא

ניגוד העניינים שבו נמצא ראש הממשלה מחייב סטייה מההליך הרגיל של מינוי ראש השב"כ, כולל העברת הסמכות לשר אחר וליווי משפטי ומקצועי הדוק

להורדת חוות הדעת המלאה (PDF)

Photo by Arie Leib Abrams/Flash90

תקציר חוות הדעת

על רקע ניגוד העניינים שבו מצוי ראש הממשלה, וחשיבות מינוי ראש השב"כ, אין מנוס אלא לסטות, לפחות חד-פעמית, מההליך הקבוע למינוי ראש שב"כ. יש להעביר את תפקידי ראש הממשלה במינוי ראש השב"כ לשר אחר ולהתחיל את הליך המינוי המחודש על פי עקרונות שיבטיחו את תקינותו מתחילתו, ולגבש הליך מובנה, שיתבצע בליווי משפטי ומקצועי צמוד. 

עקרונות כלליים להליך מינוי ראש השב"כ הבא:

  • התחלה מחדש של הליך המינוי – ההליך שבמסגרתו הודיע ראש הממשלה על מועמדותו של האלוף דוד זיני נעשה בניגוד לדין ותוך ניגוד ענייני ולכן פסול.
  • קביעת הליך מינוי חד-פעמי – הנסיבות הנוכחיות מחייבות סטייה מההליך הרגיל, ייתכן שבהמשך יהיה מקום לשקול תיקון קבוע של ההליך הקיים.
  • בחינת כמה מועמדים – כדי להגביר את אמון הציבור והמערכת בהליך המינוי, יש לבחון כמה מועמדים לתפקיד, בהם "מועמדים טבעיים" מתוך הארגון ומועמדים מתאימים "מבחוץ".
  • הימנעות של ראש הממשלה מקביעת המועמד – ניגוד העניינים שראש הממשלה מצוי בו מחייב להעביר את סמכות ראש הממשלה להציע מועמד לשר אחר. על ראש הממשלה להימנע מכל מעורבות באיתור המועמד.
  • ליווי משפטי ומקצועי צמוד ונרחב – הייעוץ המשפטי לממשלה צריך ללוות את הליך המינוי בצורה משמעותית הרבה יותר מאשר בדרך כלל, וכן יש צורך גם בליווי מקצועי של אנשי ביטחון בכירים בדימוס.
  • קביעת קריטריונים ומאפיינים למועמדות לתפקיד – יש לקבוע מראש קריטריונים ברורים שהמועמדים לתפקיד ראש השב"כ יצטרכו לעמוד בהם.
  • בדיקה דקדקנית של המועמד בידי הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים – במיוחד אם לא יתקיים הליך של ועדת איתור.