הודעה לעיתונות

חוק גיוס חרדים - פסק דין מתבקש

| מאת:

יוחנן פלסנר: "במקום לתקוף את בג"ץ, הגיע הזמן שהפוליטיקאים יפשילו שרוולים, ויחוקקו חוק ראוי ואפקטיבי שיגביר את השוויון ויענה על צרכי הצבא. חוק שיתבסס על תמריצים כלכליים ויכלול רפורמה עמוקה במסגרות השירות האזרחי, אשר בניגוד לצה"ל, אינן קרובות לעמוד ביעדי האיוש שלהן".

על רקע החלטת בג"ץ לפסול את חוק השוויון בנטל, אומרים במכון כי היה מדובר בפסק דין מתבקש. אף בית משפט לא יכול היה לקבל אפליה כה בוטה בין אזרחים, ובין יהודי ליהודי. החוק שחוקק על ידי הממשלה הנוכחית ב-2015, לא כולל מערכת תמריצים וסנקציות לגיוס חרדים. זאת בניגוד אפילו לחוק טל שבו היתה לפחות מראית עין של כוונה להגביר את השוויון. מהנתונים שנחשפו לאחרונה עולה, כי צה"ל אינו עומד ביעדי הגיוס: כ-2,800 גברים חרדים בלבד גויסו במחזור האחרון לעומת יעד של 3,200 ורק כ-660 חרדים גויסו לשירות הלאומי, לעומת יעד של 1,500.

יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ומי שעמד בראש הוועדה לקידום השוויון בנטל בכנסת ה-18, אמר, כי: "לבג"ץ, כמו לכל בית משפט במדינה דמוקרטית לא היה מנוס מאשר להחזיר את החוק המפלה לכנסת, על מנת שתכונן הסדר צודק יותר. החוק הנוכחי ריק מתוכן וממהות. לא רק שהמדינה לא עומדת ביעד המינימלי של גיוס חרדים שהיא קבעה בעצמה, אלא שגם אין מראית עין של ניסיון להביא להגברה משמעותית בגיוס החרדים".
פלסנר הוסיף, כי "במקום לתקוף את בג"ץ, הגיע הזמן שהפוליטיקאים יפשילו שרוולים, ויחוקקו חוק ראוי ואפקטיבי שיגביר את השוויון ויענה על צרכי הצבא. חוק שיתבסס על תמריצים כלכליים ויכלול רפורמה עמוקה במסגרות השירות האזרחי, אשר בניגוד לצה"ל, אינן קרובות לעמוד ביעדי האיוש שלהן".

ד"ר גלעד מלאך, ראש התכנית לחרדים בישראל במכון, מסביר, כי הסנקציות הפליליות הביאו להאטה בגיוס החרדים בשנת 2014, ובשנים 2015 ו-2016 ראינו עליה מתונה בלבד. מלאך מוסיף, כי הקיצוץ בתקציבי האברכים ותלמידי הישיבות משפיע על מספר הלומדים והוכח כי יש לו משמעות. כך, בעוד שבין השנים 2012-2014, חלה ירידה של 8% במספרם, בין השאר בשל הירידה בקצבאות, בשנת 2015, עם שובן של המפלגות החרדיות לקואליציה והעלאת הקצבאות, חלה עליה של כ-10% במספר תלמידי הישיבות והאברכים שנמשכה גם בשנת 2016.

במכון קראו גם לצבא, ליישם תכניות לשיפור מערך הגיוס לחרדים ואת ההכוונה והשלמת הלימודים שניתנת להם, בכדי לטייב את ה"גזרים" ולהגדיל התמריצים החיוביים של יותר חרדים להתגייס לצה"ל. זאת בהתאם להמלצות במחקר המדיניות של המכון: "צבא התעסוקה לחרדים".