מדד השלום

הישראלים: מאמינים בצבא ומעוניינים בגיוס חרדים

| מאת:

מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב המפורסם היום מוצא, כי האמון בצה"ל ובצבא העם עדיין גבוה בקרב החברה היהודית. עם זאת, בנושאים שאינם קשורים לתפקודו של צה"ל בשדה הקרב, ניכר כי הציבור הישראלי אינו מעניק לצבא אשראי בלתי מוגבל.

גיליון הציונים של צה"ל - בעוד שבתחום המבצעי והאתי, הישראלים נותנים לצה"ל ציון גבוה במיוחד, בתחומים אחרים כמו היחס לחיילים, ההתנהלות התקציבית והיחס בין גברים לנשים, הציבור שבע רצון במידה פחותה. להלן סיכום של הציון הממוצע בתחומים השונים (בסקאלה של 1-5):

 

יהודים בלבד

כלל הציבור

הכושר הקרבי והמבצעי

4.25

4.1

ההתנהלות המוסרית בזמן פעילות מבצעית

4.25

4

ציות להנהגה הפוליטית הנבחרת

3.9

3.8

שוויון בין נשים וגברים

3.5

3.5

היחס לחיילים והטיפול בבעיותיהם

3.1

3.15

התנהלות תקציבית

3

3

צבא העם או צבא מקצועי - 69% מהיהודים ו-61% מהציבור הישראלי בכלל, סבורים כי ההגדרה של צה"ל כ"צבא העם" עדיין נכונה (לעומת 24% מהערבים בלבד). בהמשך לכך, רוב היהודים (59%) אינם תומכים בביטול גיוס החובה וביסוסו של צה"ל כצבא מקצועי, בעוד שרוב הערבים (71%) תומכים בכך. רוב הישראלים (64%) והיהודים בפרט (69%) תומכים בגיוס חובה של צעירים חרדים. בפילוח לפי מידת הדתיות, נראה שבעוד שרוב גדול בקרב החילונים (81%) והמסורתיים (73%) תומכים בגיוס חרדים, רק מחצית מהדתיים (51%) ומיעוט מקרב החרדים עצמם (19.5%) תומכים בכך.

צל"ש לרמטכ"ל - מהסקר עולה, כי באופן כללי רוב הישראלים מרוצים מתפקודו של הרמטכ"ל הנוכחי ונותנים לו את הציון הממוצע 3.6 בסקאלה של 1 עד 5 (3.78 בקרב היהודים). זאת לעומת שר הביטחון, שמקבל ציון קצת יותר נמוך (3 בקרב כלל המדגם ו-3.2 בקרב היהודים).

אחדות בעם - מהסקר עולה, כי עם כל הכבוד לנושאים הביטחונים והכלכליים, שני הנושאים החשובים ביותר לדעת הישראלים להבטחת עתידה של ישראל הם הקטנת המתחים בין החלקים השונים בחברה הישראלית וטיפוח מערכת החינוך (24% כל אחד). זאת לעומת, השגת הסכם שלום עם הפלסטינים, פיתוח הכלכלה וחיזוק צה"ל (14% כל אחד). בהמשך לכך, רוב הישראלים אינם מסכימים עם הטענה, כי ראש הממשלה כי חקירות המשטרה ופרקליטות המדינה בנוגע אליו הן תוצאה של רצון פוליטי להפילו (59.5%).

הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 30 ל-31 באוקטובר 2017, בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.

למדד המלא לחצו כאן.