חוות דעת

תיקון לחוק השידור הציבורי

| מאת:

"נזק היסטורי בלתי הפיך- החוק החדש יביא לקיצוץ של שליש בתקציב החדשות בשל גחמות פרסונליות"

לקראת הדיון הצפוי בתיקון לחוק השידור הציבורי שיתקיים ביום ראשון הקרוב, נשלחה חוות דעת מטעם המכון הישראלי לדמוקרטיה, הקוראת להפסיק בהליך החקיקה הבלתי ענייני והמבזה ולאפשר את עליית תאגיד השידור הציבורי לאוויר.

בחוות דעת מקיפה, מסבירה ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר, כי מבנה תאגיד החדשות שמבקש החוק להוסיף, זהה אחד לאחד למבנה מערכת החדשות בתאגיד הקיים בחוק הנוכחי. לפיכך, ברור שאין במהלך זה צורך אמיתי. מטרת ההצעה, היא לפגוע באופן פרסונלי בחברי מועצת תאגיד השידור, במנכ"ל ובמנהל חטיבת החדשות שמונו בהליך חקיקה ארוך וקשה. המבנה החדש המוצע בחוק, יצור שני גופים המחוברים אחד לשני כ"תאומים סיאמיים". שני גופים אלו יצרו כשלים בירוקרטים, התנגשויות, ויביאו לבזבוז כספי ציבור ופגיעה בתכנים.

שוורץ-אלטשולר, מצביעה על כך שהצעת החוק מבקשת ליישב את הקונפליקט בקיום מנגנוני שידור כפולים ומקבילים בכך שהממונה על התקציבים באוצר ומנכ"ל משרד התקשורת ישמשו כ"מנהלי על" במקרה של סכסוכים בין שני הגופים. זהו מהלך בלתי ישים שיצור התנגשויות וחוסר הסכמות ויפגע בשידור ואיכותו. מהלך שכזה, אף יגביר את המעורבות הפוליטית השלילית בפעילות השוטפת של התאגיד. כך למשל, העורך הראשי יהיה אחראי על גיוס העיתונאים אך המנכ"ל יצטרך לאשרם, יביא בפועל לתהליכים מסורבלים ולנסיונות השפעה פוליטיים.

עוד מוסיפה שוורץ-אלטשולר, כי הזיגזג שמנהלת הכנסת יהיה על חשבון הציבור באופן העולה בצורה מובהקת מנוסח החוק. השינוי החדש, יביא לקיצוץ של כשליש מתקציב החדשות בשידור הציבורי ויכניס עוד תקופת מעבר, שתשאיר את השידור הציבורי בישראל בחוסר ודאות.

בסיכום חוות הדעת, קוראת ד"ר שוורץ-אלטשולר לחברי הכנסת, לחשוב על האינטרס הציבורי הרחב ולא על אינטרס אישי או מפלגתי צר ולא לאשר שינויים גחמניים ורפורמות שאינן הגיוניות, אינן מעוגנות בתהליכי חשיבה ואינן מעשיות: "מדובר בנזק היסטורי בלתי הפיך, שאין להשוות אותו לשום הישג נקודתי. מקרה בוטה של חקיקה פרסונלית ופגיעה בעקרונות הבסיסיים של הליך חקיקה תקין".